Ragnhild er medlem nummer 400.000!

F.v. Leder for Fagforbundet Teater og Scene, Mari Røsjø, lokal tillitsvalgt ved USF Verftet, Halvar Styve Nomeland, medlem nr. 400.000 Ragnhild Severeide og leder i Fagforbundet, Mette Nord. (Foto: Lars Helgerud)

Mandag passerte Fagforbundet hele 400.000 medlemmer, og det var Ragnhild Severeide i Bergen som ble det magiske medlemmet.

23.05.2022 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 01.06.2022

Ragnhild jobber som booking- og arrangementskoordinator på kulturhuset USF Verftet i Bergen. Nylig bestemte de ansatte seg for å melde seg inn i Fagforbundet, og av de åtte som kollektivt meldte seg inn var det Ragnhild som tilfeldigvis ble medlem nummer 400.000.

Ønsker en seriøs kulturbransje

Hun forteller at de valgte å organisere seg for å bidra til en mer seriøs kulturbransje.

- Vi valgte å organisere oss fordi at vi står sterke sammen. En ting er hva vi gjør her på USF hvor jeg jobber, at vi får bedre kontrakter og arbeidsvilkår og at vi skaper en tryggere arbeidsplass her. Men det er også viktig for meg at vi kan bidra til å skape en bransje som også tar dette på større alvor, forteller Ragnhild.

Hun forteller at kulturbransjen plages av mye uforutsigbarhet, mange frilansere og ofte ugunstige arbeidstider.

- Da er det tryggere å stå sammen.

Vil ha flere med

Ragnhild oppfordrer andre kulturarbeidere til å gjøre det sammen, nemlig melde seg inn i Fagforbundet.

- Da blir du en del av et felleskap, du har eksperter tilgjengelig og du får stå skulder til skulder med andre om det oppstår kriser eller det blir nødvendig å streike. Også er det supergod forsikring!

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, var med på å overraskelsen i Bergen.

- Det var utrolig hyggelig å møte Ragnhild, det at vi vokser og blir så mange, det betyr at vi får enda større innflytelse både når det kommer til tariffavtalene, men også i samfunnsutviklingen. Så dette er utrolig viktig, og en veldig god start på uka!

Se også Fagbladet-sak: Ragnhild (27) er medlem nummer 400.000 i Fagforbundet