1. mai viktigere enn noen gang

(Foto: LO)

Arbeidernes dag er både en festdag og en kampdag, og i år er den viktigere enn noen gang, skriver Victoria De Oliveira.

01.05.2022 av Victoria De Oliveira
Sist oppdatert: 29.04.2022

Kjære alle sammen, gratulerer med dagen.

Arbeidernes dag er alltid en viktig dag, men i år feirer vi dagen midt i en spesiell situasjon. Årets parole er frihet, demokrati og solidaritet. For meg er det noen av de fineste begrepene som finnes.

Frihet for meg handler om å leve frie liv, uansett hvem du er. Å kunne vokse opp i et fritt land. Å kunne være deg selv, uten å være redd.

Demokrati for meg handler om muligheten til å si min mening, til å kunne delta i samfunnsdebatten, å kunne stemme ved valg. Alt dette uten å være redd.

Solidaritet handler om å vise samhold med hverandre, det er viktigere enn noen gang

Å være vitne til en invasjon og storkrig i et demokratisk Europa er fryktelig, og skaper usikkerhet for oss alle. Det viser hvor viktig verdiene om frihet og demokrati er. For det er ingen selvfølge at vi har rettigheter om å leve fritt i et demokratisk land. Det er rettigheter vi skal og må kjempe for.

Årets 1. mai er viktigere enn noen gang. Etter to år med pandemi, hvor medlemmene våre har jobbet utrettelig for å opprettholde den gode, norske velferdsstaten, er det nå lønnsoppgjør. Jeg er stolt av at Fagforbundet ønsker å løfte alle gruppene.

Det er viktig. Viktig for renholderen som har vasket og desinfisert, viktig for helsefagarbeidere som har tatt krevende og viktige oppgaver for å avlaste et allerede hardt prøvet helsevesen, og viktig for alle de som jobber innen barn og oppvekst, som har tatt vare på barna våre i en krevende og belastende tid uten store muligheter for å skjermes. Jeg er stolt av å være på lag med alle medlemmene i Fagforbundet, de er alle like viktige!

I dag skal jeg tenke ekstra over hvor viktig frihet er for meg, hva demokratiet betyr for meg og hvordan jeg kan vise solidaritet med dem som har mistet sin frihet eller lever uten demokrati.

1. mai er en festdag og en kampdag. Fest fordi vi feirer dem som gikk foran oss, kamp fordi det fremdeles er mye som gjenstår. Den kampen tar vi best når vi står sammen.

Gratulerer med dagen!

Victoria De Oliveira
Leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira (Foto: Martine Grymyr)