Yrkesprofilering av økonomirådgiver

Økonomirådgiver Christine Graneng

Økonomirådgiver Christine Graneng (Foto: Privat)

Oppfølging av budsjett og regnskap, samt bistand rundt økonomiske spørsmål, innkjøp og investeringer er noen av mine oppgaver som økonomirådgiver.

27.04.2022 av Carol Nyland Rasmussen
Sist oppdatert: 30.04.2022

Vi i fagforbundet organiserer mange forskjellige yrkesgrupper.
I dag 27.04.er det kontoransattes dag, og vi har vært heldige å få blitt med inn i hverdagen til vårt medlem Christine Graneng som er Økonomirådgiver i Vinje kommune.

Hva er en Økonomirådgivers jobb, funksjon og oppgaver?
En del av arbeidsoppgavene er å bistå avdelingslederne med økonomiske spørsmål, samt bistå konsulentene med evt. spørsmål. I tillegg har vi oppfølging av budsjett og regnskap gjennom hele året.

Jeg jobber som økonomirådgiver ved Helse og mestring, og bistår derfor i tillegg avdelingslederne for helse og mestring med økonomiske spørsmål. Utover dette har jeg ansvar for bokføring av fakturaer og sørger for evt korrigering av regnskap.

Oppfølging av prosjekter, innkjøp og investeringer er andre oppgaver, så arbeidet som økonomirådgiver byr på veldig allsidig og spennende arbeidsdag.

Hvordan blir man økonomirådgiver, og hvorfor valgte du å bli økonomirådgiver?
Jeg har en bachelor i revisjon, og etter at jeg jobbet noen år som både revisor og autorisert regnskapsfører, fikk jeg jobb i en kommune som konsulent først. Deretter ble jeg konstituert økonomisjef. Grunnet lang vei til arbeid søkte jeg på stilling som økonomirådgiver ved Helse og mestring i Vinje kommune, og var så heldig å få den.

Synes du at jobben som revisor høres spennende ut?
Klikk på linken nedenfor så ser du hvordan du veien du må gå for å få denne utdanningen.

Hvordan har hverdagen deres vært nå under denne Covid 19 pandemien?
Det har blitt en del timer på hjemmekontor, noe jeg trives veldig godt med. Møter gjennomføres på teams, og siden vi er tilgjengelig både på telefon og e-post hele dagen, mener jeg at dette har fungert utmerket.

Hvorfor ble du medlem i Fagforbundet, og hvor lenge har du vært medlem?
Som utdannet revisor var det ikke ett spesielt forbund som utmerket seg for min del. Fagforbundet har folk her på «huset». Disse er lett tilgjengelige, og derfor falt valget på Fagforbundet. Jeg har vært medlem i Fagforbundet siden jeg begynte å jobbe i Vinje kommune.

Har du et godt tips for hvorfor andre bør være organisert?
For å få hjelp og støtte om det trengs, blant annet i lønnsforhandlingar.

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare på spørsmålene fra Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Vestfold og Telemark.