Bli med på 1. mai markering

Fanene til Fagforbundet Pleie og omsorg Oslo, Fagforbundet teater og scene, Fagforbundet Oslo og Fagforbundet Teknisk forening Oslo. (Foto: Fagforbundet Oslo)

1. mai er det arbeidernes kamp- og solidaritetsdag. Bli med og gå i tog sammen med Fagforbundet Oslo.

22.04.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 22.04.2022

Etter to år med pandemi og avstand er det endelig mulig å markere 1. mai sammen. Bli med i tog sammen med Fagforbundet Oslo.  Vi stiller med tre korps.

Arrangementet starter på Youngstorget fra kl. 11.20 med appeller og togavgang kl. 12.50.

Appeller og oppstilling på Youngstorget

1. mai på Youngstorget starter kl. 11:20 med appeller ved Oslo-avdelingene av AUF, Sosialistisk Ungdom og Rød Ungdom. Deretter blir det taler ved blant andre Line Khateeb, leder av Palestinakomiteen, og LOs leder Peggy Hessen Følsvik. Det blir også korpsmusikk ved Oslo Janitsjar og sang ved Sosialistisk kor i Oslo.

Etter talene, og at Internasjonalen er sunget, går toget fra Youngstorget omkring klokka 12:50.

Lurer du på hvor vi står?

Se etter fana til Fagforbundet Oslo i bakken ved Eva Kolstads gate/Pløensgate. Du kan også se etter fanen til din egen fagforening.

Paroler

LO Oslos hovedparole er: Mot økte forskjeller! Arbeid, bolig, utdanning og velferd til alle!

Her kan du finne alle LO Oslos paroler.

Bli med på 1. mai frokost

Flere fagforeninger arrangerer 1. mai frokost.

Sjekk kalenderen på nettsidene.

Støtt Norsk Folkehjelps 1. mai-aksjon

Norsk Folkehjelps 1. maiaksjon går til inntekt til Ukraina. Norsk Folkehjelp er en av verdens ledende aktører innenfor humanitær mine- og eksplosivrydding. I dag rydder de livsfarlige eksplosiver i 20 land, som Syria, Irak, Jemen og på Balkan.

I Oslo trenger vi mange som kan hjelpe oss med innsamling. Ta kontakt med Heidi dersom du kan tenke å samle inn penger på Youngstorget, i toget eller 1. mai frokosten. Norsk Folkehjelp kan stille med appellant til frokosten.

Om 1. mai

1. mai er arbeiderbevegelsens internasjonale kamp- og solidaritetsdag. Dagen har sin opprinnelse fra Chicago, der politiet drepte flere demonstranter under en generalstreik for åtte timers arbeidsdag i 1886. I Norge ble 1. mai for første gang markert 1890.