Stopp krigen – solidaritet med krigens ofre

Russland har gått til et fullstendig uakseptabelt militært angrep på Ukraina. Enorme ødeleggelser og store menneskelige lidelser øker i omfang for hver dag som går. Den russiske diktatoren Vladimir Putin er ansvarlig for denne aggressive angrepskrigen som er et klart brudd på folkeretten og viser en total mangel på respekt for menneskeliv.

30.03.2022
Sist oppdatert: 30.03.2022

Millioner av mennesker, i hovedsak kvinner og barn, er på flukt fra krigshandlingene. I denne situasjonen ser vi at det norske folk viser solidaritet i praksis. Mange engasjerer seg i hjelpearbeidet, og kommuner, offentlig ansatte og organisasjoner ble raskt klar for ekstraordinær innsats for å legge forholdene til rette og ønske flyktninger velkommen. Norge kan gjøre dette i og med at vi har en sterk offentlig sektor, økonomiske ressurser og at ansatte i helsevesenet, oppvekst og omsorg som også i denne situasjonen gjør en stor ekstraordinær innsats. Dette skal vi klare - Sammen.

Fagforbundet Viken fordømmer på det sterkeste Russlands angrepskrig mot Ukraina og russiske styrkes krigsforbrytelser mot Ukraina og det ukrainske folk. Krigen må stanses, nå!

Krig er forakt for liv. Fred er å skape