100.000 kroner til Fagforbundets barneby

Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo har et spesielt varmt hjerte for barnebyen. På hvert årsmøte bevilger foreningen en større sum til barnebyen, og i år ble det hele 100.000 kroner. Det er en imponerende sum, og spesielt med tanke på at foreningen slo på stortromma også i fjor med 110.000 kroner.

07.02.2022 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 07.02.2022

Berit Elisabeth Høiby Tevik, leder i foreningen, forteller at medlemmene har i mange år hatt et stort engasjement for barna i Huambo. Foreningen legger vekt på at  barnebyen når så mange barn i lokalsamfunnene ved blant annet å styrke enslige forsørgere gjennom yrkeskurs og gi skolegang og utdannelsesmuligheter for barn som ellers ville ha stått på sidelinja i samfunnet.

Tevik berømmer barnebykontakt Lasse Kristiansen for å spre entusiasme og kunnskap om barnebyen, og alltid være på tilbudssiden med de siste nyhetene og svare på spørsmål fra foreningen.

Medlemmene har vært spesielt opptatte med hvordan ungene i barnebyens ulike programmer har hatt det under pandemien de siste årene. Som alle andre steder i verden, så rammes de mest sårbare i samfunnet under nasjonale kriser, og Angola fikk en ekstra utfordring med å samtidig bli rammet av den verste tørken på 40 år. Matmangel, svært høy inflasjon og nedstengning har skapt store utfordringer for befolkningen. Barnebyen har gjennom barnebyens Utviklingsfond bidratt med en rekke Covid-tiltak for å sikre barna i lokalsamfunnsprogrammene best mulig omsorg. Foreningens bidrag styrker barnebyens økonomi og

Fagforbundet Oslo har 382 faste bidragsytere, hvorav hele 78 bidragsytere er medlemmer i Barn og Oppvekst Oslo.

Se januarstatistikken for alle regionene og fagforeningene her.