Siden sist

14.01.2022
Sist oppdatert: 07.02.2022

Strømmen i Norge er utviklet og eid av folket. Derfor må også krafta tjene folks interesser enten det er snakk om husholdning eller arbeidsplasser, sier Fagforbundet Agder.

Lønnsgapet mellom kvinner og menn har minket de siste fem år. Kvinner har har hatt en sterkere vekst i bruttoinntektene enn menn, ifølge SSB. I 2020 hadde kvinnene 0,3 prosentpoeng sterkere vekst enn menn, og i femårsperioden er gapet redusert med 3,5 prosentpoeng. Likevel hadde norske kvinner en inntekt som tilsvarer drøye 70 prosent av menns inntekt i 2020.

En samlet fagbevegelse vil dele opp Viken: LO i Viken og Fagforbundet Viken har vedtatt enstemmige høringsuttalelser som støtter oppløsning av Viken fylke

Fagforbundet Finnmark vil ha kollektive avtaler og regelverk for å sikre forsvarlig arbeidsmiljø på hjemmekontoret. Nær to millioner har sittet helt og delvis på hjemmekontor i to år, ifølge tall fra SSB.

Fagforbundet Tromsø reagerer på at Tromsø Brann og redning KF (TBRKF) har fått et kutt på ti millioner. Kommunestyrets vedtak går imot alle anbefalinger av beredskapsnivået, sier de.

Postens reklamefilm, der julenissen forelsker seg i en mann, fikk internasjonal oppmerksomhet. Gerd Øiahals (Fagforbundet Post og finans), synes det er stas at filmen har fått internasjonal fart.

Arbeids­tilsynet har ikke besøkt en eneste renholds­bedrift siden 2019. – Dette er en katastrofe, sier Brede Edvardsen, nestleder i Arbeids­mands­forbundet.

Pandemi-informasjon frå helsestyresmaktene kjem berre på bokmål. Nynorskkommunar slit med å få ut viktig informasjon til innbyggjarane. I strid med språklova, seier Språkrådet.

Vi verver og øker tariffmakta. Etter tiår med nedbemanning har det endelig snudd. Nå har vi økt antall yrkesaktive medlemmer, sier leder i Fagforbundet Post og Finans, Øiahals.