Ikke bare én, men to «Årets renholder»

Sofie Miettinen er årets renholder 2021. Her mottar hun prisen fra  Stein Guldbrandsen, leder i yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet og rådgiver Olav Strømmen (t.v.)

Sofie Miettinen er årets renholder 2021. Her mottar hun prisen fra Stein Guldbrandsen, leder i yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet og rådgiver Olav Strømmen (t.v.) (Foto: Werner Juvik / Fagforbundet)

I dag, på renholdernes dag, ble to fortjente vinnere tildelt prisen «Årets renholder» for 2021. Blant nesten 100 innsendte forslag stakk både Sofie Miettinen fra Viken og Marit Hetlevik fra Vestland av med den gjeve prisen.

06.12.2021 av Olav Strømmen
Sist oppdatert: 08.12.2021

Dette er første gang Fagforbundet har valgt å kåre to vinnere i den tradisjonsrike kåringen.

–  Det er to svært sterke kandidater, med ulike bakgrunner og styrker. Styret bestemte derfor at begge burde få prisen, uttaler leder i Yrksesseksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.

Prisen deles ut til noen som i løpet av foregående år har ytt en spesiell innsats for renholdsfaget, sine kolleger og kvalitetsutvikling av renholdstjenesten, og som samtidig er samfunnsengasjert og inkluderende.

Et ungt forbilde

Sofie Miettinen, som jobber på fylkeshuset i Drammen, skulle egentlig fått prisen på en stor fagdag for renholdere fra hele Viken fylkeskommune på Lillestrøm. I siste liten ble det store arrangementet avlyst på grunn av ny koronasituasjon.

I stedet fikk Sofie beskjed om å møte til et alternativt arrangement på Galleri Oslo, der en komprimert fagdag ble streamet til alle renholderne i fylket. Der ventet leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk Stein Guldbrandsen, med pris og gavesjekk.

I nominasjonene beskrives Sofie som usedvanlig engasjert i renholdsfaget, en som snakker faget opp i skyene og som et forbilde for unge mennesker som tar en litt annerledes fag-reise enn normalen. Det har hun blant annet vist ved at hun har reist ut på videregående skoler og markedsført faget for ungdom.

Kollegaene omtaler henne også som en omsorgsfull person som står opp for alle, og er inkluderende, rettferdig og ansvarsbevisst.

På kort tid har Sofie, som enda ikke har rundet 30, tatt både fagbrev som renholdoperatør og tatt steget opp til å bli renholdsleder. Og nå går hun til og med på en fagskoleutdanning i renholdsledelse på Kongsberg.

Les mer om årets renholder på fagbladet.no

En forkjemper for renhold i egen regi

Dagens andre prisvinner, Marit Hetlevik, ble tildelt hedersbetegnelsen på et arrangement på arbeidsplassen hennes på Osterøytunet i Osterøy kommune. Der var det nestleder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Ingunn Reistad Jacobsen, som delte ut prisen til en overrasket vinner.

Marit Hetlevik (t.v.) fra Osterøy er årets renholder 2021. Her sammen med Ingunn Reistad Jacobsen, leder i yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Fagforbundet Vestland. (Foto: Fagforbundet Vestland)

Fra podiet kunne Ingunn fortelle om en glødende engasjert dame som løfter arbeidsmiljøet med sin tilstedeværelse. Og en fagperson som gjerne ringer og sender e-poster landet rundt for at hun og kollegaene både skal lære mest mulig og hele tiden være oppdatert på nye metoder.

Men Marit har også gjort seg bemerket i kampen mot konkurranseutsetting av renholdet i Osterøy kommune.

Ikke bare har hun fungert som renholdernes talsperson i prosessen. Hun har også invitert seg selv inn på gruppemøtene hos samtlige politiske partier og presentert hva kommunen vil miste av kvalitet og kompetanse, om renholdet skulle bli privatisert.

En grunnmur i velferdsstaten

– Våre renholdere sitter på en fagkunnskap politikere og folk flest dessverre kjenner lite til. Men disse prisvinnerne viser i aller høyeste grad at vi har medlemmer som står opp for faget for å gi det den plassen det fortjener. De er en del av grunnmuren til velferdsstaten, avslutter Stein Guldbrandsen.