Lurer du på hva tariffmakt er - våre tillitsvalgte har svaret!

Hva forbinder du med ordet tariffmakt, og hvorfor er det viktig for Fagforbundet?

15.11.2021
Sist oppdatert: 25.11.2021

Linn Christin Pedersborg, Hovedtillitsvalgt Fagforbundet Stjørdal

Tariffmakt gir oss muligheten til å forhandle enda bedre tariffavtaler for våre medlemmer, og for meg handler det om mer enn lønn – arbeidsvilkår og pensjon er like viktig. For å få til gode tariffavtaler må vi være mange, med færre medlemmer i Fagforbundet vil vi ikke lenger ha tariffmakt. Dermed blir våre lønns- og arbeidsvilkår svekket.

May Britt Bekvik Bendiksen, leder Fagforbundet Kvinnherad

Ja, kva er tariffmakt? For meg er synleg, nær og stolt eit mantra som virke. Fagforbundet har snart 400.000 medlemar. Stolte medlemar som er synlege og dermed har vi tariffmakt og yrkespolitisk makt. Det gjer at forbundet kan vera med å påverka politikken no i den nye regjeringa vår. Saman er vi sterke.

Lisbeth Kristiansen, leder Fagforbundet Fredrikstad

Det er å nå sine mål gjennom å ha mange medlemmer i områdene vi organiserer, og å inngå gode tariffavtaler som gir medlemmene rettigheter i arbeidslivet. Alle ansatte trenger trygge og god arbeidsforhold. Tariffmakt er viktig for Fagforbundet som organiserer bredt med medlemmer innen alle sektorer, og den gjør at vi blir tatt på alvor både i samfunns- og arbeidslivsdebatten.

Osama Khalil, HTV Bydel Gamle Oslo, Fagforbundet barn og oppvekst Oslo

For å ha tariffmakt må vi ha høy organisasjonsgrad samt  sørge for å ha gode plasstillitsvalgte og hovedtillitsvalgte. Vi er en veldig stor organisasjon, og jo større vi blir, jo mer makt vi har. Det er viktig å skolere ungdom og unge mennesker og motivere dem til å organisere seg.