Ble del av en større gruppe

Følte plutselig hun ble lyttet til: Tillitsvalgt i Eid barnehage, Katrine Lervik (Foto: Fagforbundet)

Tillitsvalgt i Eid barnehage, Katrine Lervik, ble kastet inn i tillitsvalgtvervet og var usikker på hvordan hun skulle nå fram med sitt budskap.

27.10.2021 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 29.10.2021

Ble del av en større gruppe

I Eid barnehage, som er del av et oppvekstsenter, var det litt uklare samarbeidslinjer. Etter å ha vært gjennom en sammenslåing av en privat og kommunal barnhage, var tillitsvalgte oftest i en opposisjonsrolle. Katrine Lervik, plasstillitsvalgt, fikk vervet kastet på seg over en telefonsamtale. Som fersk tillitsvalgt hadde hun ingen store forhåpninger om å bli hørt lenger opp i systemet på ting som gjaldt hennes arbeidsplass.

Så ble barnehagen med i utviklingsprosjektet til Fagforbundet og Sintef - og linjene åpnet seg. Det ble etablert partssammensatte utvalg som Lervik ble en del av. De etablerte ei "dobbel" HMS-gruppe med folk både fra skolen og barnehagen. Slik brukte de prosjektet til å bygge HMS-gruppa som en driver i å få på plass fremtidens organisasjon ved oppvekstsentret.

- Jeg  gikk fra å tenke at jeg skulle ha rollen som «en som sto imot» til å bli en som er en del av en større gruppe. I gruppa ble mine innspill om egne medlemmers ønsker tatt på alvor på lik linje med alle andres innspill, forteller Lervik.

Lønner seg for alle

Plutselig ble det mye enklere for henne å gjøre en god jobb som tillitsvalgt. I HMS-gruppa har de satt i gang en prosess med å ansvarliggjøre fagarbeiderne og assistentene, og "presisere" kunnskapen til fagarbeidere. De har også innført felles, bunden planleggingstid for de pedagogiske lederne. Motivasjonen har vært økt bemanningsfleksibilitet, økt profesjonalisering av fagarbeiderrollen, og bedre pedagogisk planlegging.

Trepartssamarbeid som metode viser at samarbeid skaper innovasjon og at det lønner seg for alle. Når partene samarbeider mer enn det som følger av lov- og avtaleverket, skapes de gode resultatene.