I dyp sorg over budskapet om LO-lederens død

GIKK BORT: LO-leder, Hans-Christian Gabrielsen.

GIKK BORT: LO-leder, Hans-Christian Gabrielsen. (Foto: Fagforbundet)

– Hans-Christian var et forbilde og en fantastisk leder. Dette er trist dag for hele fagbevegelsen, sier Mats Monsen, leder av Fagforbundet Ung.

09.03.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 26.10.2021

– Vi er fylt med sorg og vantro over meldingen om at LO-leder Hans-Christian Gabrielsen døde brått i dag, tirsdag 9. mars. Han var en engasjert og høyt respektert leder, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Mine tanker går først og fremst til kona Trine og datteren Camille, samt hans nærmeste familie. Selv har jeg også mistet en god venn og LO har mistet en leder vi hadde regnet med skulle virke i mange år framover, sier hun.

– Hans-Christian var en avholdt leder som vil bli husket for sin redelighet og sitt dype engasjement for medlemmene. Han var dyktig og respektert og hadde stor tillit langt utover egne rekker. Hele LO-familien, og selvsagt også vi i Fagforbundet er i dyp sorg, sier Mette Nord.

Hans-Christian Gabrielsen kom fra Fellesforbundet, og ble valgt som LO-leder på kongressen i 2017. Han var nestleder i LO de fire foregående årene.

Trist dag for fagbevegelsen

Fagforbundet Ungs leder, Mats Monsen sier meldingen kom som et sjokk.

– Hans-Christian var et forbilde og en fantastisk leder. Dette er trist dag for hele fagbevegelsen. Han var en lyttende leder som tok medlemmer og tillitsvalgte på alvor. Han stilte alltid opp og lyttet til ungdommens utfordringer. Han var en samlende leder som bygde broer og sørget for at alle følte seg inkludert, sier Monsen.

POPULÆR: LO-leder Hans-Christian Gabrielen, sammen med ei gruppe ungdomstillitsvalgte på AUFs sommerleir i 2017. (Foto: Privat)

– Når Hans-Christian deltok på samlinger med ungdommen tok han seg tid å snakke med oss, og høre på ungdommens engasjement. Jeg husker spesielt godt da Hans-Christian kom for å besøke LO-teltet og LO-tunet på Utøya under AUFs sommerleir både i 2017 og 2018. Han kom ikke bare og holdt en innledning, men han ble værende sammen med oss unge tillitsvalgte utover dagen, snakket med oss og han ble igjen og lagde grillmat til alle organiserte ungdommen som var på sommerleir, forteller Monsen.

Nestleder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira, har også mange gode minner fra vennskapet med Gabrielsen.

– Hans-Christian var et av de flotteste menneskene jeg har møtt i min tid i fagbevegelsen. En mann som virkelig lyttet og var til stede. En samlende leder med et sterkt engasjement for menneskene og samfunnet! Mine tanker går til de nærmest, sier Oliveira.

SAMMEN: LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, sammen med leder av Fagforbundet, Mette Nord, og nestleder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira. (Foto: Privat)