Det er Norge i rødt, hvitt og blått – uansett hva!

PYNTET TIL FEST: Jeron Joseph med familien, under oppveksten på Paradis i Bergen. (Foto: Privat)

På grunn av korona er nasjonaldagen vår, selveste 17. mai, minimalistisk og digitalisert. Hvordan feirer vi Norges nasjonaldag i år, og hvem er dagen for, spør Jeron Joseph.

15.05.2020 av Jeron Joseph, nestleder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Vestland
Sist oppdatert: 26.10.2021

Når man sammenligner den norske nasjonaldagen med andre nordiske land og Europa, så er vår alle kjæres nasjonaldag særegen med tanke på når vi begynte å feire dagen vår. Vi har feiret nasjonaldagen vår i over 200 år, sammenlignet med Sverige som startet å feire sin nasjonaldag i 2005.

En annen særegen måte og feire på er at vi i Norge sentraliserer en del av feiringen til barnetog, mens land som USA, Kina og Nord-Korea bruker sine nasjonaldager til å flekse militære muskler. Man kan gjerne spørre seg for hvilke grunner, men som oftest prøver og glorifisere sitt eget militære.

Da, nå og hvorfor

Som norskfødt med to innvandrerforeldre og oppvokst på Paradis, har jeg aldri hatt erfaringen av å feire en annen nasjonaldag. Med andre ord er jeg i samme situasjon som en typisk, alminnelig nordmann.

De siste årene så har jeg begynt å observere at flere ytrer seg for å ikke vise en annen kultur enn det norske på 17. mai. Enkelte går så langt som å si at kultureliten og politikere er med på å sakte, men sikkert få oss til å glemme vår egen kultur.

Patrioten i meg

Du kommer aldri til å se meg å holde et srilankisk flagg, eller tamil-geriljaens flagg, enten om det skulle vært i 17. mai-toget eller noe annet arrangement. Og dette med en enkel grunn, jeg er en nordmann.

Videre vil jeg uttrykke at Norge først og fremst ikke kun er et land av hvite mennesker, men folk med alle slags kulturer og bakgrunner med en felles tilhørighet. Det at alle er nordmenn. Jeg ser ingen problemer med at salgsboder ved 17. mai bruker andre flagg, for eksempel et som representerer deres opphav, sammen med det norske flagget.

Jeron Joseph og familien på 17. mai i Bergen, en gang på 90-tallet. (Foto: Privat)

Men det betyr ikke at jeg skal glemme mitt kulturelle opphav som jeg har arvet fra mine foreldre, eller andre kulturer som ønsker å vise seg fram på vår alles nasjonaldag. Jeg spiser gjerne vårruller av den sørøst-asiatiske og østasiatiske sorten. Jeg kjøper gjerne enchiladas fra en salgsbod som har selgere med chiliens opphav, jeg kler meg gjerne i mine sørøst-asiatiske klær.

17. mai i 2020 – Hva gjør vi ikke i år?

Nasjonaldagen slik som vi kjenner det i dag er dessverre avlyst. Det skal ikke være noen barnetog der barn roper “hurra”, ingen store folkeskarer, ingen lange timer der man danser til beina blir såre ved Vikingskipet på Festplassen i Bergen. I stedet vil vi feire vår kjære nasjonaldag hjemme, og forhåpentligvis synge nasjonalsangen vår samlet kl. 13:00. Vi går dermed inn i en ny måte og feire nasjonaldagen vår, nå digitalisert og minimalt med fysisk kontakt slik som vi kjenner det til.

Det betyr derimot ikke at man kan ikke ha det gøy eller kjenne på smakene man pleier på 17. mai!

Så hva skal man gjøre?

Dette er en dag for feiring og glede, det bør ikke overlates til tilfeldigheter. For det første, husk å planlegge hva dere tenker å gjøre. Om du har barn, så skal barna ha fokus siden dette er deres dag! Selvsagt har ikke alle barn, der jeg er en av dem. I mitt tilfelle kommer jeg til og være med mine nærmeste venner og familie. I år kommer vennene mine hjem til meg, vi kommer til å spise frokost, leke leker ute i bakgården og kose oss i opplett vær.

Til middag kommer jeg sammen med min familie til å spise tradisjonell tamilsk mat som vi spiser ved høytider, for det er en del av vår kultur. Det er min kultur jeg har min identitet i, og jeg mener at alle skal få feire sin kultur til vår nasjonaldag. Jeg skal ikke la meg bli rakket ned av individer som krenker min rett til å feire 17. mai sammen med kulturen jeg identifiserer meg med.

Ellers kommer jeg til å ha jevnlig kontakt med mine venner og familie som jeg ikke kommer til å møte denne dagen. Med forbehold om at jeg har venner og familie som er i risikosonen, så blir mye gjennom sosiale medier. Jeg skal ikke la COVID-19 hindre meg i og feire 17. mai sammen med mine nærmeste!

God 17. mai og vær trygg!

Jeron Joseph, nestleder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Vestland. (Foto: Privat)