Full støtte til Kulturstreiken

Fagforbundet Viken avholdt sitt representantskapsmøte 21.10.2021, der denne uttalelsen ble vedtatt.

26.10.2021
Sist oppdatert: 26.10.2021

Vi støtter våre streikende kamerater!

Fagforbundet Viken gir full støtte til streikende kulturarbeidere.

Vi stiller oss solidarisk bak kulturstreiken som nå er i sin syvende uke og går inn i en ny fase.

Kampen for en livsvarig pensjon som er lik for kvinner og menn er ikke bare et legitimt krav, men et prinsipielt krav om et rettferdig og verdig liv.

Derfor er det overraskende at arbeidsgiver velger å gå tilbake på tidligere løfter om å innfri dette. Vi forventer at arbeidsgiver tar sitt ansvar for å løse konflikten og for å åpne norsk kulturliv igjen, samtidig som de står ved avtalen de inngikk i 2016. Det er krevende å stå så lenge i streik, men vi vet at streikeviljen er høy og at dere har mot og vilje til å fortsette kampen. Deres arbeid for en kjønnsnøytral, livsvarig pensjon er alles kamp og vi står sammen med dere så lenge det trengs.

Fagforbundet Viken uttrykker vår fulle støtte til Kulturstreiken og vi skal seire til slutt!