Notis - tannhelse

19.10.2021 av Tannhelsekampanjens innspill til regjeringen
Sist oppdatert: 19.10.2021

Fagforbundet Ung, Pensjonistforbundet og Fagforbundets pensjonist- og uføreutvalg har drevet tannhelsekampanjen «Gratis tannbehandling til alle» i forbindelse med valgkampen 2021. Målet er at tannhelse må sidestilles med andre helsetjenester, og inngå som en del av egenandelsordningen.

Tannhelsekampanjen foreslår en innfasingsmodell som senere kan utvikles til å bli en generell tannhelsereform. I en 4-års periode kan man vurdere de økonomiske sidene ved et slikt forslag.

1. Tannbehandling opp til en viss sum betales i sin helhet av pasienten.
  2. Tannbehandling opp til en viss høyere sum enn i pkt 1 betales 50 prosent av pasienten og 50 prosent av det offentlige.
  3. Tannbehandling over en viss sum (høyeste sats) dekkes av det offentlige gjennom en refusjonsordning.