Gratis webinar om ny standard for renhold i helse- og omsorgsinstitusjoner

Foto: Fagforbundet, High and Low Studios.

27. oktober inviterer Standard Norge til et frokostmøte hvor du kan høre mer om standarden NS 6600 Ledelsessystemer for renhold i helse- og omsorgstjenester.

04.10.2021 av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk
Sist oppdatert: 04.10.2021

Tid: 27. oktober 2021 kl. 08.30–10.30
Sted: Webinar (lenke vil bli sendt til de som har meldt seg på)

Påmelding

Det er gratis å delta, men for å få tilgang til webinaret kreves det påmelding. Alle påmeldte vil få tilsendt en lenke til møtet noen dager før det holdes.

Trykk her for påmelding og ytterligere informasjon.

Ledelsesverktøy

Standarden NS 6600 Ledelsessystemer for renhold i helse- og omsorgstjenester er et ledelsesverktøy som retter seg mot ledere i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten som har ansvar for renhold.

Hensikten med dokumentet er å:

• redusere risikoen for smittespredning og helsetjenesteassosierte infeksjoner
  • sikre samarbeidet mellom renhold, smittevern og virksomheten ellers
  • beskrive og sikre kvalitetskrav til renhold i helse- og omsorgsinstitusjoner
  • bidra til ivaretakelse og vedlikehold av bygg og overflater
  • ivareta inneklima

Bygger på NS INSTA 800-1

Dokumentet bygger på NS-INSTA 800-1, men stiller i tillegg krav knyttet til:

• Renhetsnivåer i ulike rom i helse- og omsorgsinstitusjoner
  • Frekvensen av renhold
  • Renholdsutstyr
  • Smitteverntiltak (håndhygiene, engangshansker og arbeidstøy)
  • Utførelse av renhold
  • Kvalitetskontroll av renhold (både visuell kontroll og kontroll av ikke synlig kontaminering)
  • Avvik og korrigerende tiltak

Standarden er utarbeidet av den norske standardiseringskomiteen SN/K 578 Renhold i pasientnære omgivelser. Komiteen har bestått av representanter fra helseforetak (både helsepersonell og fagansvarlige for renhold), kommuner, næringsliv, arbeidstakerorganisasjoner inkludert Fagforbundet, forskningsinstitusjoner og brukerutvalg.