Tove Elise Madland

Skal kjempe for heltid hele dagen: Tove Elise Madland ble valgt inn på Stortinget for første gang 13. september 2021. 29 år tidligere ble hun medlem av den gang Norsk Kommuneforbund. Nå skal hun jobbe for en av hjertesakene til Fagforbundet dag og natt.

16.09.2021 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 18.10.2021

Husker du ditt første møte med Fagforbundet?

– Det husker jeg veldig godt. Det var en kollega som var tillitsvalgt som tok meg med på mitt første møte og jeg ble engasjert ganske fort. Jeg tror til og med det var 1. mai. Året etter ble jeg plasstillitsvalgt og i 2010 ble jeg valgt til leder av Fagforbundet Vindafjord, sier Tove Elise Madland

Tove Elise har brukt de siste ukene fra morgen til kveld på valgkamp. Hun har besøkt alle deler av Rogaland opptil flere ganger og er glad for støtten hun har fått fra Fagforbundet. Den har betydd mye.

Hvordan har valgkampen vært?

– Jeg er sliten og trøtt, men det har vært veldig kjekt, inspirerende og lærerikt. Jeg har truffet mange mennesker og flere av livshistoriene har gjort sterkt inntrykk på meg, sier den kommende stortingsrepresentanten.

Vil lovfeste retten til heltid

Hva er den første saken du skal jobbe for?

Svaret kommer etter få hundredeler. – Heltid! Det er en av 40 punkter vi ønsker å gjennomføre i løpet av de første 100 dagene, selv om heltid er noe vi må jobbe med over tid. Vi må lovfeste retten til heltid. Bevisbyrden må snus fra arbeidstaker til arbeidsgiver. Det blir det første.

– Deretter må vi jobbe for at stillinger lyses ut som hele, kommuneøkonomien må styrkes, bemanningen må opp og vi må jobbe ikke minst jobbe med heltidskultur, sier den ferske stortingsrepresentanten.

Du nevner kommuneøkonomi, hvorfor er det viktig?

– Kommuneøkonomien legger rammene for kommunene. Jeg har vært lokalpolitiker og vet hvor viktig det er med en regjering som prioriterer distriktene, sier Madland.

Stakk til fjells etter valget

Rogalendingen gleder seg til å ta fatt på arbeid, men er samtidig spent. Det hun gleder seg aller mest til i tillegg til å være stortingsrepresentant er å være mer sammen med barnebarnet som bor i Jessheim.

Hvordan lader du batteriene?

– Jeg har stukket til fjels for å forsøke å lande og hvile noen dager etter valget. På hytta kobler jeg skikkelig av og jeg vil være med sammen med mannen min igjen. Jeg har nok vært litt for lenge i valgkampbobla.