– Tok ikke utdannelse for å vente 20 år på å få heltidsjobb

Kristine Reichel er helsefagarbeiderlærling og ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet. (Foto: Foto: Øyvind Bratt/Rana Blad)

Helsefagarbeiderlærling og ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet, Kristine Reichel, fikk høre at helsesektoren er et trygt valg hvor en lett får seg jobb. Men de fleste stillingene som lyses ut er små stillinger. Kun 19 prosent av alle utlyste stillinger for helsefagarbeidere er heltid.

11.08.2021 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 13.09.2021

Når Kristine er ferdig utdannet helsefagarbeider, så venter det en stilling på 30 prosent. Hun er glad hun klarte å sikre seg fast jobb, men hun ønsker seg 100 prosent stilling.

Når jeg hører om de som har jobbet i helsevesenet i 20 år før de fikk 100 prosent jobb blir jeg litt satt ut. Jeg kan ikke gå 20 år uten å ha fast arbeid, da må jeg finne noe annet å gjøre, sier hun.

Vet aldri når du må jobbe

Kristine er småbarnsmor og har opplevd hvor krevende det var å skaffe barnevakt på kort varsel for å kunne ta tilkallingsvakter. Hun har også hørt flere andre fortelle om ulempene med å være avhengig av å få ekstravakter.

Jeg vet om folk som ofte må droppe planer fordi det er krise på jobb. Det er klart at det er kjipt å legge planer privat, og så må man avlyse der man gjerne ikke har muligheten til å si nei. Det er mange som er avhengige av de ekstra pengene.

Er du alene med barn møter du mange problemer om du må jobbe som tilkallingsvikar. Det er vanskelig å kombinere en uforutsigbar hverdag, og uten fast jobb får man ikke huslån.

På den ene siden ville jeg virkelig anbefalt å bli helsefagarbeider til andre som skal utdanne seg, fordi det er et så givende yrke. Jeg får så mye ut av å jobbe med omsorg. Men jeg ville ikke anbefalt å bli helsefagarbeider til folk som trenger 100 prosent stilling fort, for eksempel de som er alene med barn. For det går jo ikke rundt.

Lovfestet rett til heltid

Kristine har nylig blitt ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet, og synes det er interessant å få innblikk i lover og regler som gjelder i arbeidslivet. Hun støtter Fagforbundets krav om lovfestet rett til heltid

Vi fikk beskjed om at det var for få som søkte lærlingplass på helsefaglinja. Men er det nok jobber til oss som blir ferdige? Hvis vi skal få en lønn å leve av i vår levetid, så må vi lovfeste rett til heltidsstillinger, sier Kristine.

Fagforbundet har startet en underskriftskampanje for lovfestet rett til heltid, skriv under og vis din støtte!