Jone Blikra: Alle skal bli møtt med respekt

Den tidligere ordføreren og politimannen Jone Blikra er i dag 58 år. Til høsten kan han ta sete på Stortinget – der skal han kjempe for de svakeste i samfunnet

05.08.2021
Sist oppdatert: 20.08.2021

Jone Blikra startet sin yrkeskarriere som avløser på gård, men det er i politiet han har jobbet mesteparten av sitt voksne liv. I 30 år jobbet Jone med ordenstjeneste og etterforskning, arbeidet i politiet kombinerte Jone med rollen som tillitsvalgt. Han har vært aktiv i fagforeningene i hele sitt voksne liv, og har funnet sin plass i Fagforbundet.

Jone har også opplevd hvordan det er å havne utenfor i samfunnet. Han vet hvordan det er å ikke bli møtt med respekt, og han vet hvordan det føles å ha en utrygg økonoimi - for han har selv måtte pante flaske for å ha råd til brød i slutten av måneden. Dette er en gruppe han brenne ekstra for, og på Stortinget skal han kjempe for å utjevne forskjellene i samfunnet.

I 2015 ble Jone Blikra ordfører i Kragerø kommune. Noe av det viktigste han jobbet med da var å styrke det samarbeidet mellom Fagforbundet og politikerne i kommunen. Som ordfører jobbet han hardt for hele faste stillinger, og ikke minst at fagforeningene fikk møte- og talerett i hovedutvalgene i kommunen.

Jone sier at noe av det han er mest opptatt av er å sikre et seriøst og trygt arbeidsliv. For Jone handler det om å sikre hele og faste stillinger, å kjempe mot sosial dumping og kjempe mot den økende ulikheten i samfunnet.