Karin Andersen: Vi må ha et samfunn med plass til alle

Karin Andersen har vært fast innvalgt på Stortinget siden 1997. Hele veien har hun kjempet for at folk i utsatte situasjoner skal få et godt liv i Norge. Nå sikter hun inn på en ny periode i kamp for rettferdighet.

28.06.2021
Sist oppdatert: 01.07.2021

For Karin Andersen har det vært naturlig å ta ansvar hele livet. Hun begynte som barnehageassistent i den lokale barnehagen til sine barn en dag hun skulle levere sønnen, da var det ikke noen ansatte tilstede og hun måtte trø til. Senere takket hun ja til å stå på liste for SV, i dag har hun blitt stortingsrepresentant. Hele veien har hun vært opptatt av rettferdighet.

"For meg har det vært naturlig å engasjere seg for å skape et samfunn med plass til alle, hvor alle får like muligheter. "

Gjennom sitt virke som leder av Stortingets kommunal- og forvaltningskomite har hun de siste åtte årene jobbet mot Høyre-regjeringens redusering av kommuneøkonomien. Hun er tydelig når hun forteller hva kommuneøkonomien betyr. Det er skolen barna våre går på, det er eldrehjemmet foreldra våre bor på og det er alt annet som vi omgir oss med i hverdagen. Hun mener dagens regjering har gitt for små bevilgninger til at kommunene kan løse oppgavene sine på en tilfredsstillende måte.

Karin Andersen ble tidlig med i Fagforbundet. Hun sier hun forsto hvor viktig organisering var for å gi alle like muligheter. Gjennom Fagforbundet har hun sett hvordan kvinnedominerte yrker har en overvekt av ansatte i deltidsstillinger. Dette vil hun kjempe mot. Gjennom å gi flere hele og faste stillinger og øke grunnbemanninga kan man sørge for at flere får ei lønn å leve av og at velferden til de som trenger den blir bedre sier Andersen.

Gjennom seks perioder har Karin Andersen representert innbyggerne i Hedmark på Stortinget. Til høsten håper hun å få enda en periode. Stortinget skal speile bredden av befolkningen og trenger også eldre mennesker på Stortinget skal vi lage samfunn med plass til alle sier hun.

Du kan lese mer om Karin Andersen på SVs egne sider