Tillitsvalgtprofilen Lise Larsen

Tillitsvalgtprofilen av Lise Larsen yrkesseksjon leder Helse og Sosial i Fagforbundet Vestfold og Telemark

25.06.2021 av Mari Veholt-Meinstad
Sist oppdatert: 25.06.2021

Fortell litt om deg selv

Jeg er jo utdannet kokk, bor i Kragerø, har samboer og hund. Mine interesser er akkurat nå hagearbeid. Driver og dyrker egen kjøkkenhage, så gleder meg veldig til bedre vær! Er nok mer glad i sommer enn vinter.

Hva fikk deg til å bli medlem i fagforbundet og ikke minst få en interesse for å jobbe aktivt i Fagforbundet?

Jeg ble først medlem i kommuneforbundet, det ble jeg fordi at vi hadde en flink tillitsvalgt der jeg jobbet. Det var veldig sosialt i «klubben» på sykehjemmet der jeg jobbet og vi var veldig mye sammen alle sammen. De fleste var også allerede medlemmer.

Grunnen til at jeg ønsket å ha ett fulltids verv er jo fordi jeg hadde vært tillitsvalgt i flere år, og ønsket å gjøre arbeidsforhold bedre, samtidig som at jeg ønsket en personlig utvikling på jobben.

Hvis du kun kunne velge en, hva vil du si er din hjertesak?

Det må jo være at alle skal ha en jobb de kan leve av, det vil si faste hele stillinger. Også en jobb de kan leve med frem til pensjonsalder.

Hvorfor tror du at Fagforbundet er den arbeidstaker organisasjonen med flest medlemmer i hele Norge?

Jeg tror det er fordi at vi organiserer alle yrkesgruppene på arbeidsplassen, ingen blir holdt utenfor. Samtidig at vi har veldig mange flinke tillitsvalgte ute på arbeidsplassen.
Vi har også veldig mange sterke fagforeninger som jobber for gode lønns og arbeidsvilkår.

Hva er det morsomste med å ha ett verv og jobbe aktivt i Fagforbundet?

Det morsomste er jo at du blir kjent med utrolig mange dyktige og hyggelige medlemmer, samtidig kan du være med å påvirke arbeidssituasjonen til våre medlemmer. Både i forhold til lønn- og arbeidsvilkår og har mulighet til å løfte de yrkespolitiske utfordringene til politikerne, både sentralt og lokalt. Samtidig får vi muligheten til å lære mye om tjenestene som gis til innbyggerne rundt i regionen.