Åse Kristin Ask Bakke: Sykepleier på vei inn på tinget – vil prioritere hele og faste stillinger

Åse Kristin Ask Bakke er bare 25 år, men har allerede tung politisk erfaring. Til høsten skal hun inn på Stortinget. Der vil hun prioritere hele og faste stillinger og redusere forskjellene i samfunnet vårt.

24.06.2021
Sist oppdatert: 11.08.2021

Åse Kristin er vokst opp på Harøya i det som før var Sandøy kommune, nå en del av Ålesund kommune. Åse Kristin har tung politisk erfaring. Tidligere har hun både vært varaordfører i Sandøy kommune, i dag sitter hun i Ålesund kommunes komite for helse og omsorg. I fjor høst ble hun valgt av Arbeiderpartiet i Møre og Romsdal til å være andrekandidat ved stortingsvalget 2021.

I det lille øy-samfunnet fikk hun oppleve hvor viktig tette fellesskap er. Nærhet til naboer og jevnaldrende ga sykepleieren en trygg oppvekst ved havet. Å se hvor viktig frivilligheten er for å bygge trygge lokalsamfunn. Gjennom organiserte aktiviteter har Åse fått noen av sine nærmeste venner.

Etter grunnskolen flyttet Åse til Haram for å gå på videregående skole. Samtidig som hun gikk på videregående jobbet Åse i hjemmetjenesten. Der fikk hun oppleve hvor givende yrker i helsesektoren er.

- Å få hjelpe eldre, møte de og gi de en verdig hverdag var avgjørende for at jeg valgte å bli sykepleier.

I dag jobber Åse Kristin i en deltidsstilling i hjemmesykepleien i Ålesund kommune. Hun sier hun har kjent på kroppen hvordan lav stillingsprosent og jag etter vakter er slitsomt. Når hun kommer inn på stortinget vil hun kjempe for at flere får en hel og fast stilling i helse-yrker.

- Det er et likestillingsproblem. Ingen menn ville akseptert å jobbe i 22%-stillinger. Nå fortjener Norge en regjering som vil prioritere å gi kvinner i omsorgsyrker hele og faste stillinger.

For Åse Kristin er høstens stortingsvalg et retningsvalg. Hun mener at åtte år med Høyres regjering har ført til et samfunn med større forskjeller. For henne vil en av de viktigste sakene være å sørge for at alle barn får like muligheter.

Her kan du lese mer om Åse Kristin på Arbeiderpartiet sine sider.