Fagforbundets medlemmer kan avgjøre valget

Større innflytelse: Rådgiver Thomas Tallaksen håper medlemsundersøkelsen kan bidra til å gi medlemmene mer innflytelse over forbundets politikk. (Foto: Lars Helgerud)

Hvis Fagforbundets medlemmer får det som de vil blir det regjeringsskifte til høsten. 10,3 prosent av norske velgere er medlem av forbundet. Det er mange nok til å avgjøre valget - og åtte av ti vil stemme på rødgrønne partier, viser Fagforbundets store medlemsundersøkelse.

23.06.2021 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 27.06.2021

Av medlemmene som har bestemt seg og er villige til å oppgi hva de tenker å stemme troner Arbeiderpartiet på topp med 41 prosent. Sp gjør et kraftig byks fra forrige Stortingsvalg og har doblet seg til 21 prosent. SV og Rødt har blitt jevnstore med henholdsvis ni og åtte prosent. Høyre har krympet fra tolv prosent i 2017 til åtte i dag. Frp er nesten halvert fra syv til fire prosent. MDG, Venstre og Krf er ikke populære i fagbevegelsen. Kun én prosent oppgir at de har tenkt å stemme på hver av disse partiene.

– Av våre medlemmer er det 100 000 som ennå ikke har bestemt seg. Hvis vi klarer å mobilisere dem til å gå og stemme kan det avgjøre valget, sier leder av Politikk- og samfunnsavdelingen i Fagforbundet, Gunn Karin Gjul, og understreker samtidig at det er vanligvis er tett mellom blokkene ved stortingsvalg i Norge.

Rekordstor undersøkelse

Det er første gang medlemsundersøkelsen er sendt til så mange, hele 300 000. Det er også første gang Fagforbundet gjør undersøkelsen selv. Hele 52 000, eller 20 prosent svarte på de 100 spørsmålene. Det er fire ganger mer enn tidligere når forbundet brukte eksterne byråer. Denne gangen var det en rekke spørsmål knyttet til politikk og medlemsskapet.

– Vi prøver å bli proffere på å bruke meningsmålinger og andre data slik at vi kan forstå medlemmene våre og ta beslutninger basert på noe annet enn magefølelse og gamle fordommer, forteller rådgiver i Fagforbundet, Thomas Tallaksen, som har ansvar for undersøkelsen og analyserer tallene.

Kamp mot ulikhet viktigst

Medlemsundersøkelsen vil bli brutt ned på flere delrapporter, blant annet et partibarometer. Tallaksen mener dataene gir medlemmene større innflytelse over forbundets politikk.

– Den aller viktigste saken for våre medlemmer er kampen mot ulikhet. Bare én prosent er helt uenige i det. Og åtte av ti er enige i at vi skal skattlegge de rike hardere, sier han.

Fornøyde medlemmer

Tradisjonelt har Fagforbundets medlemmer vært svært fornøyd med medlemskapet. Det er de også nå. Hele ni av ti er fornøyd, og åtte av ti mener medlemskapet er viktig for dem.

– Dette har vi gjort som en slags medlemsservice også, slik at medlemmene kan gi tilbakemeldinger til organisasjonen. Fagforbundet er en politisk organisasjon, så vi stiller mange politiske spørsmål, og det mener våre medlemmer mye om. Så vi gir dem muligheten til å til å si sin sanne mening om hva de synes Fagforbundet burde mene.

– Jeg håper rapportene blir brukt, sier Tallaksen. Han oppfordrer tillitsvalgte som har spørsmål eller vil vite mer om å ta kontakt: Thomas.Tallaksen@fagforbundet.no

Les også: Valgkampmaskinen er i gang

Les også: Superringerne fra Nordland

Les også: Slik blir den digitale valgkampen