Tillitsvalgtprofilen Carol Nyland Rasmussen

Tillitsvalgtprofil av Carol Nyland Rasmussen yrkesseksjonsleder kontor og administrasjon i Fagforbundet Vestfold og Telemark.

21.06.2021 av Mari Veholt-Meinstad
Sist oppdatert: 22.06.2021

Fortell litt om deg selv

Jeg kommer opprinnelig fra Askøy utenfor Bergen, men vokste opp i Odda i Hardanger. I voksen alder flyttet jeg til Telemark, hvor jeg har bodd i vel 30 år. Har nylig blitt samboer, kjøpt hus og flyttet til Holmestrand. Ellers har jeg en voksen sønn og en bonussønn.

Fritidsinteresser er hagearbeid, matlaging, jakt og friluftsliv.

Har mitt ordinære arbeidssted i Porsgrunn kommune hvor jeg har hatt mitt arbeid siden 2001. Her har jeg arbeidet i sosialtjenesten, rusomsorgen og som saksbehandler på skole. Før dette jobbet jeg på barnehjem og i frisørsalong. Er opprinnelig utdannet Medisinsk sekretær.

Hva fikk deg til å bli medlem i fagforbundet og ikke minst få en interesse for å jobbe aktivt i Fagforbundet?

Ble rådet av kollegaer til å bli medlem for å styrke retten og muligheten til fast arbeid da jeg jobbet i ett vikariat i Porsgrunn kommune. Kort tid etter at jeg fikk fast ansettelse i Psykisk helse og rusomsorg ble jeg plasstillitsvalgt, var også en liten periode frikjøpt 20% i lokalforeningen.

I 2017 ble jeg valgt til yrkesseksjonsleder på Fylke i Fagforbundet Telemark.

Jeg er veldig opptatt av rettferdighet og at alle skal få like rettigheter. Ved å ha et verv så jeg at jeg hadde muligheten til bistå medlemmene og hjelpe de til å få samme goder som jeg hadde.

Hvis du kun kunne velge en, hva vil du si er din hjertesak?

Retten til hele og faste stillinge! En slik rettighet hadde løst manges utfordringer.

Hvorfor tror du at Fagforbundet er den arbeidstaker organisasjonen med flest medlemmer i hele Norge?

Fagforbundet gjenspeiler medlemsmassene, og det er synlig for alle at medlemmenes meninger blir hørt og tatt hensyn til av Fagforbundet.

Hva er det morsomste med å ha ett verv og jobbe aktivt i Fagforbundet?

Det morsomste er å treffe mange flotte mennesker, få lære av andres erfaringer og kunne bistå og hjelpe medlemmene i utfordringer de står i.

Samtidig føler jeg meg privilegert som får være med å påvirke utviklingen av organisasjonen og yrkene våre.

Når en vinner frem i en sak og vi får gjennomslag for våre meninger er det godt å se at det nytter å stå på krava. Sammen er vi sterke!

Takk for en hyggelig prat Carol.

Mvh Hanne