Gjør deg klar til ny tariff-vår!

Mellomoppgjøret står for tur. LO og NHO unngikk storstreik. Nå venter blant annet lønnsoppgjøret for ansatte i Kommune-Norge, der det blir avgjørende for Fagforbundet å sikre kjøpekrafta til medlemmene.

15.04.2021 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 10.01.2023

">frontfaget og handler om lønna til ansatte i konkurranseutsatt industri. Det går foran og viser vei inn i de neste lønnsforhandlingene. I år var det dessuten et samordna oppgjør, der også andre sektorer i tillegg til industrien var med. Lønnsramma, som endte på 2,7 prosent, danner en norm for resten av avtaleområdene.

Birgit Dannenberg, Fagforbundet

– Frontfagsmodellen har over tid gitt en god lønnsutvikling for arbeidsfolk i Norge. Fagforbundet støtter fullt og helt opp om den. Den reduserer forskjeller og trygger arbeidsplassene våre, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Frontfagets ramme på 1,7 prosent i fjor ble stort sett resultatet for avtalene i offentlig sektor. Det var imidlertid knyttet usikkerhet til troverdigheten av ramma på grunn av koronasituasjonen som preget norsk arbeidsliv. Når fasiten kom i år, viste den at resultatet i industrien ble på 2,2 prosent. Det ble det tatt høyde for i fjorårets forhandlinger i offentlig sektor. I KS, kommuneoppgjøret, er det avtalt at resultatet av frontfaget skal ligge til grunn for årets mellomoppgjør.

– Mindrelønnsutviklingen for offentlig ansatte i fjor blir garantert et tema i mellomoppgjøret. Frontfagsmodellen er ikke til hinder for det, kommenterer Nord. Fagforbundet har også med seg andre prioriteringer som skal ivaretas - lavlønn, likelønn og fagarbeidere. Prioriteringene gjelder for hele tariffperioden.

– Fagforbundet har en tariffpolitikk som ivaretar helheten. Politikken står seg både i krisetider og i normale år, legger hun til.

Fagforbundet stiller godt forberedt

Forhandlingene med KS starter 21. april. To dager senere, 23. april, setter partene seg ned for å forhandle lønn for ansatte i Oslo kommune. Her forhandles det lønn for om lag halvparten av forbundets medlemmer. Fagforbundet er det største forbundet i offentlig sektor, og det er alltid en fordel i forhandlingene.

Det ble ikke streik i NHO-området, men det betyr ikke at det nødvendigvis blir fravær av streik og konflikt i de andre oppgjørene som venter. Vi pleier å omtale det som vårens vakreste eventyr. Det kan med andre ord bli både vakkert og i overkant spennende. Men uansett hva som måtte dukke opp av spenningsmomenter, er Fagforbundet som alltid godt forberedt på det som måtte komme.