Fagforbundet krever at barnehage- skole og SFO-ansatte prioriteres i vaksinekøen

May-Britt Sundal, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Statsministerens kontor fikk tirsdag en henvendelse om at ansatte i barnehager, skoler og SFO må prioriteres i vaksinekøen signert lederne i Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag og Skolenes Landsforbund.

21.04.2021 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 22.04.2021

– Vi mener dette er et viktig krav. Nå har vi en ustabil og uforutsigbar smittesituasjon med mutert virus som smitter lettere blant barn og unge og videre til ansatte i skoler, sfo og barnehager som har tatt kontakt, sier May-Britt Sundal, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet.

Sundal peker på at regjeringen under hele pandemien har understreket hvor viktig åpne skoler og barnehager er for samfunnet vårt. Da må det være sikkert å gå på jobb for alle ansatte som er i nærkontakt med barn og at ansatte hverken smittes eller bidrar til å smitte andre, skriver Fagbladet.

– Nå er de høyest prioriterte risikogruppene snart vaksinert og da bør ansatte i barnehage og skole og sfo prioriteres, mener Sundal.

Til Fagbladet forteller kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby at regjeringen har gitt i oppdrag til FHI om å revurdere vaksinestrategien.