Godt oppgjør for ansatte i Posten Norge

Partene i lønnsoppgjøret for Posten Norge er enige om lønnsoppgjøret for 2021. Oppgjøret gir et opprykk på minst 16 000 til alle og et ekstra løft for de lavest lønte.

22.04.2021 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 22.04.2021

– Posten har gått veldig bra økonomisk, så det skulle i grunnen bare mangle at vi som jobber får en liten del av dette overskuddet. Vi er ansvarlige og holder oss til det som er avtalt, men i den situasjonen Posten er nå, så var det ganske klart for oss av vi minst måtte beholde kjøpekraften vår, og det har vi fått til, sier lederen for Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals.

– Vi er godt fornøyde med et solid generelt tillegg. De som tjener over 570 000 vil få et prosenttillegg på 2,8 prosent. Vi fikk også til solide påslag på de laveste lønnsstigene som kommer i tillegg til det generelle tillegget. Dette resultatet innbefatter det LO-Stat - Spekter ble enige om i A-delsforhandlingene. Alt i alt er dette et oppgjør der vi har fått en lavlønnsprofil, samtidig som vi har sikret kjøpekraften til alle medlemmene, sier hun.

Hun forteller at like kronetillegg betyr mest for de som tjener minst fordi tilleggene vil betyr mest i prosentvis lønnsøkning for nettopp de lavest lønte. Derfor er hun veldig godt fornøyd med at akkurat disse arbeidstakerne fikk et ekstra løft gjennom økte tillegg.

I praksis betyr det:

Lønnsrammene 63 og 66 økes med 3800 i henholdsvis 2 og 4 års ansiennitet i landet for øvrig.

Lønnsrammene 63 og 66 økes med 4000 i henholdsvis 2 og 4 års ansiennitet i Oslo.

Lønnsrammene 63 og 66 kortes med år og topplønn oppnås etter 16 år.

Til tross for at dette er et mellomoppgjør der det vanligvis ikke snakkes om annet enn lønn, så fikk Fagforbundet Post og finans inn en bestemmelse om å ta inn ekstra lærlinger i 2021.

– Det er viktig at både vi som fagforening og Posten tar samfunnsansvar og bidrar til at ungdommer får læreplasser og jobber. Ledigheten er altfor høy, også blant unge. Med denne bestemmelsen bidrar vi i det minste litt, avslutter Gerd Øiahals.