Slik blir LOs sommerpatrulje i år

Med strenge smittevernregler i bagasjen ruller LOs sommerpatrulje denne sommeren ut på veien for 35. året.

15.05.2020
Sist oppdatert: 15.05.2020

– Sommerpatruljen i år blir annerledes på mange måter, men den blir også helt lik tidligere patruljer met tanke på at det skal være en patrulje hvor ungdom får lære om sine rettigheter i arbeidslivet, og de kan stille spørsmål om ting de lurer på, forklarer Mats Monsen, leder av Fagforbundet Ung.

Les også: Den beste sommerjobben

I juni og juli vil unge tillitsvalgte fra hele LO besøke tusenvis av arbeidsplasser over hele landet, slik de pleier å gjøre. Denne gangen blir det i tillegg satt inn en rekke tiltak for å minimere risikoen for spredning av koronasmitte.

Noen av tiltakene:
•    Digitalt forkurs for deltagere, med særlig vekt på smittevern
•    Minst en meters avstand under intervju
•    Intervju skal helst avholdes ute
•    Kun to deltagere kan reise sammen i bil og de må reise sammen under hele patruljen
•    Det skal ikke brukes papirskjema eller annet papirmateriell, og ikke deles ut giveaways
•    Personer som er i risikogruppen og som har underliggende sykdommer, skal ikke delta på fysiske arbeidsplassbesøk

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74773" description1="Leder av Fagforbundet Ung, Mats Monsen." description2="Malin Solheim Buan" href="" type="imageTemplate"}

Viktigere enn på mange år

Det er også en del arbeidsplasser som blir skjermet fra besøk, og her vil det legges til rette for at man kan ringe folk istedenfor. Det gjelder blant annet barnehager, NAV, sykehus, sykehjem, og alle institusjoner hvor det bor mennesker eller hvor helsepersonell jobber.
Disse er blant dem som det er viktig å følge opp denne sommeren, mener Monsen.

Les også: Resultatene fra LOs sommerpatrulje er klare: Fire av ti bedrifter bryter loven

– Jeg tenker spesielt på de gruppene som har jobbet og holdt samfunnet i gang, til tross for at store deler av samfunnet har stått stille, trenger oppfølging. Her har vi allerede fått signaler om at arbeidsgivere tar seg større friheter enn nødvendig, selv om kommunen har lite eller ingen smitte, sier Monsen, og fortsetter:

– Når arbeidslivet er i krise og mange står arbeidsledige er det lettere for sjefene å utnytte de som trenger en jobb for å få mat på bordet. Jeg mener sommerpatruljen i år er viktigere enn på mange år.