Solberg varsler nye økonomiske tiltak for studenter

NTB: Statsminister Erna Solberg sier regjeringen vil komme tilbake med nye økonomiske tiltak for studenter som har tapt inntekt.

19.01.2021
Sist oppdatert: 19.01.2021

Det varslet statsministeren da hun redegjorde for Stortinget om regjeringens koronahåndtering mandag.

– Regjeringen ser at det er behov for nye økonomiske tiltak for studenter som har tapt inntekt. Vi vil komme tilbake til omfanget og innretningen på dette, men vi anser fortsatt Lånekassen som best egnet til å støtte studentene, sa Solberg.

Frp foreslo forrige uke å bevilge 1 milliard kroner for å hjelpe studenter, fortrinnsvis dem som har tapt inntekt under pandemien. Også de rødgrønne partiene krever økt støtte til studentene, og dette er et av temaene som diskuteres i samtalene mellom opposisjonspartiene på Stortinget om forsterkede krisepakketiltak.

Sju av ti studenter er avhengige av deltidsjobb for å klare studenttilværelsen, og koronapandemien har dermed ført til at flere har måttet avslutte studiene, skrev VG forrige uke.

(©NTB)