Møte med de folkevalgte

Alle partier uten om ett deltok i går kveld (09.12.20) på møte om konkurranseutsetting som blei arrangert av Fagforbundet Askøy.

10.12.2020
Sist oppdatert: 10.12.2020

Konkurranseutsetting og anbud er et kompleks tema. Det er lovverk som skal følges, utregninger og drøftinger skal gjøres og er det sånn at kommunen vil spare penger på å sette vekk tjenestene sine?
Omstillingsenheten i Fagforbundet innledet igår kveld om konsekvenser, de skjulte kostnadene og risikoer man tar ved å konkurranseutsette.

Bakgrunn
Bakgrunnen for at det blei invitert til et slikt møte var posisjonens (H, FrP, V, KrF, Sp og Pp) sitt forslag til budsjett for 2021. I forslaget kom det fram at de ønsket å konkurranseutsette renhold og sykehjemsplasser i kommunen. Det ble derfor bestemt at de folkevalgte skulle inviteres til et møte sammen med omstillingsenheten i Fagforbundet slik at alle partiene fikk samme informasjon fra oss.

Møtet
Fagforbundet Askøy stilte med arbeidsgruppen som består av hovedtillitsvalgte, fagforeningsleder og styremedlem/hovedverneombud. Fagforbundet Vestland stilte med nestleder, rådgivere fra kompetansesenteret, organisasjonssekretærer og yrkesseksjonsledere.
I forkant av møtet har arbeidsgruppen ringt til de folkevalgte for å gi beskjed om at vi virkelig håper de kommer. Det var mange hyggelige telefonsamtaler til tross for politisk uenighet. For det er ingen hemmelighet hva Fagforbundet mener om å konkurranseutsette offentlige tjenester. Fra omstillingsenheten stilte rådgiver Bjørn Kr. Rudaa, han har lang erfaring både i Fagforbundet og i LO om omstilling. Innledningen varte ca 40 minutter og det ble åpnet for spørsmål.

Takk
Fagforbundet Askøy ønsker å takke våre folkevalgte for at de tok seg tid, på veldig kort varsel til å delta på dette møte i en hektisk tid. Tusen takk for din deltakelse, og takk for at du lyttet til det vi ville si.