Velkommen til Fagforbundet Stavanger sine hytter på Helgøysund

30.01.2014
Sist oppdatert: 01.03.2021

Hvordan kommer du dit

Bilferje: Du kjører gjennom begge tunnelene til du kommer til kaien på Finnøy hvor det angis HELGØYSUND, Sjernarøy på skilt. Fra fil 7-8 og 9 kommer man over med ferjen og kjører videre over en bro, følg en ny hovedvei til skilt merket «Varsku» hvor man kan parkere. Du kan nå se en hytte på høyre hånd og går nedover stien her. Da vil du kunne oppdage alle tre hyttene til høyre.

Hurtigbåt: Samme prosedyre hvis du benytter hurtigbåt. Går da i ca. en halv time samme vei. Når båter skal fortøyes, må de hensettes i bøyen!

Litt om hyttene

Hytten inneholder alt servise du trenger. Det er også radio og TV, nytthet  fra 2015: RiksTv.  Alle hyttene har 2 familiekøyer + enkelt senger. Det er dyner og puter til 8 personer i alle hyttene. Det er også en babyseng(reiseseng) for barn under 14 kg, og en barnestol (en slik som henger på bordet).  Dette står i hytte B, men kan lett flyttes til de som har mest bruk for den. Ta med dynetrekk, putetrekk og laken. Husk også tørkehåndklær og oppvaskkluter. Det er røykeforbud i alle hyttene. Det er innlagt strøm, vann til vegg ved hver hytte.

Helgøysund Marina ligger 20 minutter i gangavstand fra hyttene. Her er det mulighet for å dusje.

Det er også Internett,pub og butikk på Marinaen.

Båter og fiske

Hver hytte disponerer en båt med påhengsmotor. Bensin kan kjøpes i butikken. Vær så snill å behandle også båter og motorer pent. Det er gode fiskemuligheter både fra land og fra båt.

NB husk redningsvester til alle

Felles utstyr

Naust og grill er til felles benyttelse for alle hyttene. Krabbegryten skal kokes over bål ute. Annet fiskeutstyr må dere ta med selv. Utstyret i naustet som teiner og solstoler er også felles for alle hytter.

Utflukter

Fiskemulighetene er gode på Helgøysund og fiskestedene er talløse. Blir du lei av å fiske kan du ta en tur rundt til andre siden av øya. Der ligger et nedlagt marmorbrudd. Det finnes også nydelige laguner godt egnet for bading. På utsiden av disse lagunene ligger Talgjeholmen. En tur dit anbefales også sterkt. Der er det også grunne laguner og massevis av småkrabber og kreps. Øya er ellers kjent for et svært rikt planteliv og går du en stille kveldstur i skumringen kan du være heldig å se rådyr. Nå er det også fine muligheter for sykkeltur fra øy til øy.

Før avreise

Før dere forlater hyttene må dere selvfølgelig vaske. Rengjøringsinstruks henger i hyttene.

Håper dere får et fint opphold på Helgøysund og at dere hjelper oss å ta vare på hyttene. Vi har kjekke naboer som vi gjerne vil bevare vårt gode forhold til.

Skulle noe bli ødelagt eller ikke være i orden er det fint hvis dere gir beskjed om dette så snart som mulig.

God Ferie

Hyttestyret på Helgøysund

Margrethe Kaarvaag 99447829

Søknadskjema sendes: hytteneavd019@gmail.com Husk å merke søknaden med Helgøysund.

{insert_ep_object type="imagegallery" folder_id=2445 gallery_numpics_horis=3 smallpic_width=100 smallpic_height=100 smallpic_quality=75 query_orderby="id+DESC"}