Ferieleiligheten i Tyrkia

08.02.2021
Sist oppdatert: 21.06.2022

Historikk

Foreningen har hatt feriested i over 60 år. I starten var det i form av fem hytter på Ringkollen ved Klekken. Det var en stor hytte kalt Hovedhytta og fem mindre hytter. Disse var det rift om å få leie på den tiden stedet ble opprettet i begynnelsen av 50- årene. I tidens løp har mange kinoansatte nytt godt av dette stedet, men etter hvert utover 80- og 90- årene sank bruken. De små hyttene ble utleid på åremål med unntak av Hovedhytta som fremdeles var til vanlig leie.

Etter hvert som hyttene ble eldre, trengtes det stadig mer vedlikehold og det var dette aspektet som førte til at man etter hvert måtte finne en løsning på det stadig økende pengebehovet. Det ble i 2010 lagt frem to løsningsforslag for medlemmene. Ett hvor man solgte de små hyttene og brukte disse pengene til å ruste opp Hovedhytta til topp moderne standard. Og ett hvor man eventuelt solgte alt og benyttet midlene til å skaffe et annet tilbud for foreningens medlemmer. Det ble også undersøkt om man skulle gå for en ferieleilighet i utlandet. (I varmere strøk, for eksempel "syden"). Styret nedsatte en gruppe for å finne ut hvilke muligheter som var realistiske ut fra de midlene man hadde til rådighet. Etter å ha sett på noen alternativer, landet man på Spania eller Tyrkia som de stedene som var mest interessante. Alanya i Tyrkia utpekte seg som det stedet som kunne tilby mest, i form av svært god standard på leiligheten og gode tilleggstjenester via Tyrkiahus. I tillegg har leiligheten lave årlige driftskostnader.

I et ekstraordinært årsmøte i 2012 ble det avgjort at man skulle gå til innkjøp av leilighet i Alanya. Leiligheten ble klar i midten av september samme år. Styret i FKO håper flest mulig av våre medlemmer vil benytte seg av muligheten til å feriere i flotte Alanya, i denne topp moderne leiligheten.

Velkommen!

Ferieleilighet Aramis C-1 i Alanya

Beliggenhet:
Leiligheten ligger i Cikcilli ved Alanya i anlegget Aramis Village. Anlegget ligger i åsen øst for Alanya sentrum, omgitt av bananlunder, med vakker utsikt over Alanya by og Middelhavet. Området rundt anlegget er landlig og usjenert.

Anlegget:
Aramis Village fremstår som et luksuriøst anlegg med totalt 22 leiligheter. Det er kun norske eiere. Anlegget har bl.a. stort svømmebasseng, barnebasseng, sklie, trimrom og 24 timers vakthold. Uteområdet er vakkert beplantet og har bl.a. murer i naturstein. Egen vaktmester i full stilling som bl.a. steller hage, basseng m.m. Anlegget ble bygget i 2009, og alle leilighetene er solgt av Tyrkiahus.

Leiligheten:
Leiligheten er en såkalt duplex, dvs. den går over to etasjer. Vår leilighet er i C-blokken i bakre rekke.

Leiligheten inneholder:

Boligen:
Total boligflate er ca. 120 m2. I tillegg er det to store terrasser, en nede på ca. 28 m2 og en oppe på ca. 24 m2. Leilgheten er innredet i 2012 og har en luksuriøs standard. Materialvalg og løsninger er av ypperste klasse!

1. etasje:
2 store soverom med hvert sitt en-suite bad. Det ene soverommet har også walk-in-closet. I tillegg stor bod og gang/trappeoppgang.

2. etasje:
Stue med åpen kjøkkenløsning, soverom, bad og hall. Badet har vaskemaskin.
Soverom: Leilgheten er fullt innredet med 6 sengeplasser, 2 i hvert soverom. Sengene er 180x200 cm, (Kan splittes i 2 senger á 90x200 cm).
Kjøkken: Kjøkkenet har bl.a. integrert induksjonskomfyr m/stekeovn, mikrobølgeovn, oppvaskmaskin, kaffetrakter, vannkoker, brødrister, eggkoker m.m. Det er fullt kjøkkenutstyr til 8 personer.

Sengetøy, håndklær og vask:
Leilgheten er fullt utstyrt med dyner, puter, sengetøy og håndklær. Ved leie inngår utvask av leiligheten, samt av sengetøy og håndklær. Dette utføres av Tyrkiahus Extra og erinkludert i leiesummen. Eventuell vask i leieperioden kan man bestille hos Tyrkiahus Extra og selv bekoste, evt. besørge det selv. Man ankommer alltid til vasket leilighet med oppredde senger med rent sengetøy og rene håndklær.
Det er også strykejern/-brett i leiligheten.

TV/Internet:
Leiligheten er utsyrt med TV og Playstation 3 (spiller av CD/DVD/Blu-Ray). Man kan få inn mange kanaler (via internett), bl.a. en del norske kanaler (ikke NRK). Det er internett-tilgang i leilgheten.

Fremkommelighet:
Leiligheten er dessverre ikke særlig egnet for rullestolbrukere ettersom den går over to etasjer, og det er trapp (1/2 etasje ned) fra hovedinngangsdør til leilighet. Anlegget har store nivåforskjeller med f.eks. fl ere trapper fra leiligheten og ned til bassengområdet. Dette kan imidlertid unngås ved å benytte veien rundt anlegget.

Spenningsstyrke:
220V, adapter er ikke nødvendig. For leie av leilighet, regler og priser, se vedlegg nederst i artikkelen.

Nærområder og Alanya

Cikcilli:
Nærmeste dagligvarebutikk ligger ca. 100 meter nedenfor vårt anlegg. Dette er en liten butikk "på hjørnet", men har det nødvendigste av mat og drikke. I det lokale sentrum ca. 500 meter fra Aramis Village, finner du et stort supermarked som heter Kipa. Her er det et svært godt utvalg av dagligvarer og annet. Det er også en hel del andre butikker rundt Kipa, samt et par restauranter som varmt kan anbefales! Her er også prisene lavere enn inne i sentrum. I Alanya by er det ca. 175 000 fastboende, i turistsesongen ca. 350 000. Her finner du et stort utvalg restauranter, barer, utesteder, butikker, basarer osv. Sentrum er veldig velholdt og pen med flotte promenader langs strendene, parker, beplantning, fine fortau osv. Fornøyelseslivet er pulserende og ungdommelig rundt havnen i Alanya og langs strandpromenaden med barer, restauranter og utendørsdiskoteker.

Strender:
Kleopatra- og Begonvillstranden (også kalt den østre stranden) er flere kilometer lange standstrender, også klipper og strender med grovkornet sand/grus. Strandservice på de fleste steder med utleie av solstoler og parasoller.

Aktiviteter:
Det finnes et stort utvalg av aktivitetstilbud i Alanya og omegn. Her er det noe for en hver smak og interesse. Eksempler er: Aquapark, delfinshow, dykking, rafting, fallskjerm etter båt, båttur, tyrkisk aften, hamam (tyrkisk bad), jeepsafari, golf, utflukter til Pamukkale og Kappadokia osv. Tyrkiahus Extra kan tilby et bredt utvalg av aktiviteter og utflukter.

Valuta og kredittkort:
1 TRY (Tyrkisk Lira) er ca. NOK 2,70 (januar 2014). Vi anbefaler å ta ut lokal valuta i minibanker (ATM). De finner du nesten over alt i Alanya, også på flyplassene. Det anbefales ikke å veksle tyrkiske lira i Norge, da kursen er forholdsvis dårlig. Hvis du vil ta med kontanter anbefales det euro. Det trenger du også for å betale visum på flyplassen, og transfer til/fra flyplassen. Større butikker og restauranter aksepterer Visa, MasterCard og Eurocard. Det er også mange vekslekontorer i sentrum av Alanya.

Pass og visum:
Norske statsborgere behøver visum. Visumet koster 15 euro per oktober 2012, og kjøpes og betales på flyplassen ved ankomst. Du kan kun betale kontant med euro. Ingen annen valuta eller kredittkort godtas. Dette gjelder 3-måneders turistvisum, forutsatt at personen har norsk pass. Visumet er gyldig for opphold inntil 90 dager. Ut- og innreise kan foretas innen en periode på 6 måneder og visumets startdato vil gjelde fra den første innreisen. Passet må være gyldig 6 måneder etter hjemreisen. Etter at visumperioden er utløpt må det gå minst 3 måneder før det kan søkes om nytt turistvisum. Personer med andre reisedokument må søke om visum via ambassaden i Oslo.

Prisnivå:
Prisnivået i Alanya er meget behagelig. Tyrkia er billigere enn euro-land som f.eks. Hellas og Spania, og litt dyrere enn Thailand. På restaurant: øl (50cl) ca. kr 20,-, lunsj/middag ca. kr 60-100.

Transport:
Transfer fra flyplass til leilighet bestilles via Tyrkiahus' hjemmeside. For priser, se vedlegg. Fra Aramis Village til Alanya sentrum med taxi koster ca. TRY 20,-. Det er trykkeknapp for taxi rett utenfor vårt anlegg. I leiligheten finner du også oppslag med telefonnummer til taxiselskap anbefalt av Tyrkiahus. Nede i byen er det veldig lett å finne taxi.

Leiebil:
Tyrkiahus anbefaler Forex rent-a-car. For vanlig personbil ligger prisen på EUR 25 - 35 per dag, forsikring inkl. Trafikkbildet i Alanya er mer kaotisk og aggressivt enn her hjemme, men man blir fort vant til å kjøre der. Et godt trafikkråd: vær defensiv og stå ikke på rettighetene dine!

Leieinfo

Hvis du ønsker å leie leiligheten, vennligst ta kontakt med en av følgende i Feriehjemsutvalget per telefon, eller send søknad til e-post:

Per Georg Andersen
per.georg.andersen@nordiskfilm.com

Terje Løkken
48199096
vedlikehold@nfkino.no mrk. "Terje"

Søknaden kan også sendes til FKOs e-postadresse: post@avd116fagforbundet.no.

BROSJYRE

PRISER