Gratulerer med dagen, dere som tar vare på munnhelsen vår!

tannlege - tannhelse - tenner - tannpleie - illustrasjon

tannlege - tannhelse - tenner - tannpleie - illustrasjon (Foto: Mostphotos)

20. mars markerer vi verdensdagen for munnhelse.

20.03.2019 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 15.03.2023

20. mars er verdensdagen for munnhelse og Fagforbundet sender en hilsen til våre medlemmer som er tannleger, tannpleiere, tannhelsesekretærer og tannteknikere. Takk for at dere hver dag hjelper tusenvis av mennesker med å ta vare på tennene og munnhelsen.

God munnhelse er også god folkehelse. Å ha en frisk munn dreier seg om mye mer enn å ha en pent utseende. Dårlig munnhelse øker risikoen for en rekke alvorlige sykdommer. Også vår psykiske helse er sterkt påvirket av hvordan det står til i munnen - og omvendt. Tanntap og dårlige tenner kan gi store psykiske belastninger og sosial angst.
Tenner må inn i egenandelsordningen.

Tannhelsetjenesten som helsetjeneste er i en særstilling i Norge. Mens andre helsetjenester er universelle og finansieres over offentlige budsjetter eller gjennom full eller delvis refundering fra folketrygden, gjelder ikke dette for tannhelsetjenesten. Det bidrar til at det for mange er lommeboka som avgjør om de kan ivareta egen munnhelse. Vi kan på ingen måte akseptere at ikke alle skal ha tilgang til nødvendig helsehjelp.

Fagforbundet arbeider derfor for at tannhelse skal inn under egenandelsordningen. I en undersøkelse utført av Sentio på vegne av Fagforbundet, sier hele 8 av 10 nordmenn at de er villige til å betale mer skatt for å få billigere tannhelse.

I forbindelse med kommunereformen, har regjeringen prøvd å fremme forslag om å overføre tannhelsetjenesten fra fylkeskommunene til kommunene. I dag har vi en velfungerende offentlig tannhelsetjeneste som gir et enhetlig tilbud uavhengig av kommuneøkonomi. Det er etablert gode faglige miljøer og investert betydelig penger i store klinikker som betjener pasienter også utenfor kommunen der de bor.

Fagforbundet vil fortsette å forsvare at den offentlige tannhelsetjenesten blir å finne som en fylkeskommunal tjeneste. Gratulerer med dagen og tusen takk for innsatsen dere gjør for vår gode folkehelse!