Ses vi i pride-parade, Ropstad?

Selv om det er over 40 år siden homofili ble lovlig i Norge, er kampen for likestilling like viktig.

07.06.2019
Sist oppdatert: 06.09.2019

For verdens homofile ser livet mye lysere ut nå enn for bare et tiår siden. Stadig færre land forbyr homofili, 23 land har per 2018 gjort ekteskap mellom likekjønnede lovlig, og 43 land forbyr nå hatkriminalitet basert på seksuell legning, ifølge Amnesty International. Likevel ser ikke det store bildet så bra ut.

Å være homofil straffes fremdeles med døden i åtte land. I 14 land straffes homofile med minimum 14 års fengselsstraff, og opp til livstid, og hele 57 land i verden gir fengselsstraff i opptil 14 år. I Gambia har landets diktator sagt dette om menn som har sex med menn: — Hvis du gjør det i Gambia, skal jeg skjære over strupen din. Hvis du er en mann og vil gifte deg med en annen mann her i landet og vi tar deg, vil vi aldri noensinne se deg igjen.

Russland, Indonesia og Litauen har lover mot promotering av homofili. Slik er det heldigvis ikke i Norge, vi har nemlig de siste årene ligget på topp på listen over land i verden det er best å være homofil i.

Så hvorfor engasjerer Fagforbundet Ung seg i denne kampen?

Fagforbundet Ung ønsker et samfunn med like rettigheter for alle.
I vinter har det kommet flere kalde gufs fra fortiden. Regjeringen, med statsminister Erna Solberg i spissen, setter homokampen på agendaen, men ikke av de riktige grunnene.

KrF’s Kjell Ingolf Ropstad er ny familieminister og har allerede fått mye omtale i media på grunn av sine kontroversielle uttalelser om å ikke ville gå i Pride parade. Hvilken familieminister får vi om han ikke stolt kan gå i pride-paraden og stå for en inkluderende homopolitikk? Kan vi ha en familieminister som vil reservere seg mot ansvaret fra skeive familier, barn som vokser opp i skeive familier og skeive barn?

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="72122" description1="Barne- og familieminister, Kjell Ingolf Ropstad (KrF)." description2="Stortinget" href="" type="imageTemplate"}

Ropstad skriver også i Vårt Land at han mener at kristne skoler må få anledning til å la være å ansette søkere som lever i homofile forhold. I Arbeidsmiljøloven presiseres det at man IKKE kan stille en arbeidssøker spørsmål om seksuell orientering, så hva om det ikke kommer frem i ansettelsesprosessen? Skal da kristne skoler få sparke de som i løpet av ansettelsestiden ender opp i et homofilt partnerskap?

Vi trenger en familieminister som jobber for likestilling, for alle familier, en som ikke forskjellsbehandler barn som kommer fra og vokser opp i skeive familier. Fagforbundet Ung kommer til å stille i flere pride-parader i 2019, slik som vi har gjort de andre årene, nettopp fordi at kampen for likestilling, den er langt ifra over.