– Velkommen til Fagforbundets Ungs første sommerfestival!

Sommerkonferansen har fått nytt navn. Velkommen til Fagforbundet Ungs første sommerfestival noen sinne.

14.06.2019
Sist oppdatert: 06.09.2019

Fredag til søndag denne uka samles nærmere 200 deltakere fra norsk og internasjonal fagbevegelse, Fagforbundets samarbeidsorganisasjoner og de politiske partiene på Sundvolden Hotell i Buskerud. Her skal det skapes engasjement, diskuteres politikk, formes nye vennskap og skapes minner for livet.

– Når jeg kommer hit vekkes et engasjement, som jeg er sikker på at dere også kommer til å oppleve i løpet av helgen, sier Mats Monsen, leder av Fagforbundet, Ung i sin åpningstale til sommerfestivalen.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="72151" description1="Leder av Fagforbundet Ung, Mats Monsen." description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

Fagforbundet sitt engasjement kjenner ingen landegrenser, noe som igjen vises i programmet for helgen. Vår russiske søsterorganisasjon, ALSWU, skal snakke om fagbevegelsen i Russland, Menneskerettighetsfondet skal snakke om situasjonen rundt menneskerettighetene i verden og Norsk folkehjelp skal snakke om sitt humanitære arbeid.

Kickstart på valgkampen

Samtidig er blikket vendt framover mot valgdagen 9. september. Fagforbundet Ung er tydelige på at vi trenger kommuner som blir styrt av politikere som prioriterer hele, faste stillinger, kampen mot sosial dumping og tjenester i egenregi.

– Vi skal klare å vinne flere kamper og skape gode og trygge arbeidsvilkår for alle. Derfor må vi ha politikere i kommunene og fylkeskommunene med på laget, og som tar oss og våre medlemmer på alvor. Derfor sparker vi i gang valgkampen til Fagforbundet Ung i dag.

Kamp på flere fronter

Lederen av Fagforbundet, Mette Nord, var krystallklar i sitt åpningsinnlegg. Mens vi er her så streiker ansatte i sykehuser over hele Norge. De streiker for rett til pensjonsopptjening fra første krone, selv om en jobber i mindre enn en 20% stilling.

– Kravene våre er rettferdig, og vi er forberedt på å stå løpet ut.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="72153" description1="KULTURINNNSLAG: Bandet Kjør da!, fra kulturskolen i Hønefoss sto for den musikalske delen av åpningen." description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

Urettferdighet satt i system

En av deltakerne som deltar på Sommerfestivalen er Dag Kåre Osvoll. Sammen med Bjarte Vik Sundsfjord står han i innsjekkingsområdet. Som tilsatt i en lav stillingsprosent i Helse Førde, merker han urettferdigheten i at man ikke har pensjon fra første krone. Fagbladet skrev den 8. juni at han risikerer å tape 200.000 kroner på ordningen.

– Det er synd at mange nektes den tryggheten som følger av en pensjonsordning. Som ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Sunnfjord ser han frem til å utfordre de politiske partiene om spørsmålet under debatten på søndag.