Ungdomsutvalget besøkte ALSWU i Moskva

– Vi har mange av de samme utfordringene, sier Mats Monsen, leder av Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg.

07.11.2019
Sist oppdatert: 07.11.2019

Sammen med deler av ungdomsutvalget besøkte Mats Monsen ungdomstillitsvalgte fra Fagforbundets russiske søsterforbund, All-Russian Life-Support Workers' Union (ALSWU), i Moskva den siste uka i oktober.

Monsen kan fortelle at forbundene deler mange av de samme utfordringene, på tvers av landegrensen.

– For eksempel privatisering og synkende organisasjonsgrad. Vi ser på hvordan vi jobber, og hva vi kan lære av hverandre, forteller Monsen.

30 år langt samarbeid

Besøket i Moskva var et av mange felles møter mellom forbundene, gjennom et 30 år langt samarbeid. Det sentrale ungdomsutvalget i både ALSWU og Fagforbundet møtes både i Russland og i Norge flere ganger i året.

Les også: Vårt møte med russisk fagbevegelse

– Målet er å dele erfaringer fra forbundsarbeid i hvert land, lære om kultur, holdninger og historie, forklarer Victoria De Oliveira, nestleder av det sentrale ungdomsutvalget, og hun fortsetter.

– Vi har hatt møter i både Moskva, St. Petersburg og Sotsji. Det fine med det er at vi får høre erfaringer fra ulike deler av landet, og hvilke utfordringer de har lokalt. Akkurat som i Norge, har de både like og ulike utfordringer i de forskjellige regionene.

Ulikt ungdomsarbeid

Mens ungdomsorganiseringa i Fagforbundet har bikket 45 000 medlemmer under 30 år, teller ALSWU 60 000 ungdomsmedlemmer, men da under 35 år.

Det russiske ungdomsutvalget har flere ganger deltatt på Fagforbundet Ungs sommerfestival og landskonferanse. De har planer om å sette i gang sin egen sommerfestival, og ønsker også å starte opp sin egen variant av LOs sommerpatrulje.

Likevel er det også mange ulikheter mellom ungdomsarbeidet i de to landene.

– Vi i Fagforbundet jobber mye med tillitsvalgtarbeid innenfor lov- og avtaleverk, mens russerne jobber mer med medlemsaktivisering, ofte i form av konkurranser innenfor idrett eller kultur, forklarer Monsen.

– De som er unge tillitsvalgte i ALSWU sitter også gjerne i styret som verneombud, og mange bruker rollen som tillitsvalgt som en karrierestige oppover i bedrifter, påpeker nestleder Oliveira.

Mål for de tre neste årene

Samarbeidsprosjektet betales delvis av det norske Utenriksdepartementet, og det jobbes målrettet på begge sider av landegrensa.

– Vi har noen felles mål for samarbeidet. Mye av jobben gjør vi på hver vår kant når vi er hjemme, forteller Monsen.

Les også: Reisebrev fra St. Petersburg

Under møtet i Moskva ble det utarbeidet en felles plan for samarbeidet videre.

– Vi har nettopp avsluttet en treårs samarbeidsperiode, og nå har vi diskutert og bestemt nye mål for de tre neste årene. Vi er enige om å at vi skal jobbe med verving av unge medlemmer, sosiale medier og HMS.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="73257" description1="MØTTE LEDEREN: Den norske delegasjonen fikk også møte lederen av ALSWU, A.D. Vasilevsky, på forbundets hovedkontor i Moskva." description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}