– Vår jobb som AUF blir å påvirke Arbeiderpartiet

Kampen for tannhelse inn i egenandelsordningen fortsetter. AUF skal legge press på Arbeiderpartiet, lover sentralstyremedlem Reidar Fugle Nordhaug.

06.02.2020
Sist oppdatert: 06.02.2020

Det har gått seks år siden Fagforbundet Ung sparket i gang sin kampanje for tannhelse inn under egenandelsordningen. Denne uka var samarbeidsorganisasjoner og støttespillere samlet for å ta fatt på det nye året, og bli enige om hvordan vi best bør jobbe med kampanjen fram mot stortingsvalget i 2021.

Noen partier har allerede tatt med tannhelsesaken i sine partiprogrammer, men mange gjenstår.

– Vår store jobb som AUF blir å påvirke Arbeiderpartiet, sa sentralstyremedlem i AUF, Reidar Fugle Nordhaug, og fortsatte:

– Det er mange nå som er redde for å ta i skattepolitikken, særlig etter at vi tapte valget. Men det er viktig å legge vekt på at tannhelse må inn i Arbeiderpartiets alternative budsjett, og det er viktig at Fagforbundet er tydelige mot Arbeiderpartiet.

Viktig sak

I tillegg til AUF deltok representanter fra både Pensjonistforbundet, Handel og Kontor, Voksne med medfødt hjertefeil, Rød Ungdom, Sosialistisk Ungdom, NNN Ung, og Organisasjonen for uføres rettigheter.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74081" description1="VET IKKE HVA DET KOSTER: - Jeg tror ikke det er så mange unge som tenker på hva tannhelse koster, for de vet ikke hvor dyrt det er før de må begynne å betale det selv, sa Alberte Bekkhus fra Rød Ungdoms sentralstyre." description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

– Vi har holdt på med denne kampanjen i seks år, og vi har ei kampanjeside med 110 000 følgere. Det sier litt om hvor viktig dette er for folk, og det sier litt om hvor lavt dette blir prioritert på Stortinget. LO har også stilt seg bak kampanjen. Det er en stor styrke, og særlig på vei inn valgkampen til stortingsvalget, der jeg tenker at tannhelse kommer til å være en veldig viktig sak, sa møteholder og leder av Fagforbundet Ung, Mats Monsen.

Mange har ikke råd til tannlege

Tall fra Finansdepartementet viser hva en slik tannhelsereform hadde kostet. Dersom tannhelseutgifter over 1 000 skal dekkes av staten, vil det koste det offentlige 11,3 milliarder kroner. Om staten skal dekke tannhelseutgifter over 10 000, blir prislappen 5,9 milliarder.

Til sammenligning ga den borgerlige regjeringa skattekutt for hele 25 milliarder kroner, i løpet av sine første fire år i regjering. Dette i all hovedsak til de aller rikeste.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74082" description1="NYTT KAMPANJEÅR: Her er gjengen som møtte opp til årets første møte i kampanjegruppa for tannhelse inn i egenandelsordningen. I tillegg til Fagforbundet Ung, møtte Pensjonistforbundet, Handel og Kontor, AUF, Rød Ungdom, Sosialistisk Ungdom, NNN Ung, OFUR pg Voksne med medfødt hjertefeil." description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

– Veldig mange uføre ser på tannlegen som luksus, på lik linje med frisøren. Det er bare noe de unner seg unntaksvis, forklarte Bodil Irene Jenssen og Monica Engemoen, fra Organisasjonen for uføres rettigheter.

– Unge under 25 som går på AAP har nå mistet 60 000 kroner i årlig støtte, de er nede på 130 000 kroner i året. De har rett og slett ikke råd til å gå til tannlegen. I tillegg er det veldig mange medisiner som ødelegger tennene. Det er ikke noe gøy å måtte sitte hjemme fordi tennene er så stygge at du ikke tør å gå ut.