Fagforbundet Ung krever at studentene får fullføre utdannelsen sin og kompensert for bortfall av inntekt

– Både jeg, studentkontakter i regionene og ungdomstillitsvalgte snakker med mange frustrerte studenter, sier nestleder og studentansvarlig i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

25.03.2020
Sist oppdatert: 25.03.2020

Det er usikre tider for mange, også studentene.

– Mange av våre studentmedlemmer kontakter oss nå med spørsmål om hva som skjer med praksis, personlig økonomi og lignende. Både jeg, studentkontakter i regionene og ungdomstillitsvalgte snakker med mange frustrerte studenter, sier nestleder og studentansvarlig i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

Løsning for studenter som mister inntekt må komme på plass

Mange studenter treffes hardt av de mange permitteringene. Mange er avhengige av deltidsjobben, men får ikke støtte fra NAV når de blir permittert. Fagforbundet er derfor glade for at partiene på Stortinget samlet har gått inn for at studenter skal sikres økonomisk ved bortfall av inntekt. Det virker klokt at dette skal løses med en ordning gjennom Lånekassen, samtidig må det flere tiltak på bordet for å dekke opp for alle studentene som mister inntekt på grunn av permitteringer. Samtidig ser vi at NAV vil ha nok av andre ordinære og ekstraordinære oppgaver i tiden framover.

Nå forventer Fagforbundet Ung at regjeringen leverer en løsning så raskt som mulig.

– Ballen ligger hos regjeringa, og vi forventer at dette kommer på plass så snart som mulig. Studenters økonomi er stram nok fra før, og særlig for de som ikke har foreldre som kan trå til med ubegrensa støtte er dette en veldig viktig trygghet som må på plass, sier nestleder De Oliveira.

Kun mulighet til å søke ekstra lån

Stortinget har nettopp vedtatt en ny såkalt krisepakke for å avhjelpe virkningen av koronatiltakene på økonomien. I den nye krisepakka vil det komme anledning for studenter som opplever bortfall av inntekt, til å søke om ekstra lån på 3700 kroner per måned. Deler av opposisjonen på Stortinget har ønsket at dette lånet skal utbetales som ekstra stipend, noe Oliveira mener er lurt.

– 3700 kr vil for de aller fleste ikke være nok. Det må da være mulig at alle permitterte har lik rett på dagpenger uavhengig av om de er studenter eller ikke.

Fullføring av utdannelse

Ikke minst er det viktig at alle skal være trygge på å fullføre utdanningen sin. Fagforbundet har derfor en forventning om at det sees på ekstraordinære tiltak som innebærer at studenter får fullført utdanningen sin.

– Om det så må legges til rette for praksis ved senere tidspunkt. Norge er fortsatt helt avhengige av å få utdannet fagarbeidere, lærere, sykepleiere og ingeniører.

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene.

Har du spørsmål eller trenger bistand kontakt din lokale fagforening.

Les mer om studentarbeidet hos Fagforbundet Ung eller LO student.

Spørsmål og svar om koronavirus og studenter (regjeringen.no)