Regjeringen ser dere ikke, men det gjør vi!

De går ofte stille i korridorene på skolene, kommunehusene og barnehagene. Ofte bare er de der ifølge mange. Men vi i Fagforbundet Ung vet hvilken viktig jobb de gjør og vi ser alle fagarbeiderne! Kanskje på tide at regjeringen gjør det samme?

20.05.2020
Sist oppdatert: 20.05.2020

Barne- og ungdomsarbeidere, miljøarbeidere, renholdere, byggdriftere og flere andre yrkesgrupper er med på å få skolene i Norge til å gå rundt. Men ifølge kunnskaps- og integreringsminister Guri Melbys (V) takkebrev, er det kun lærere og skoleledelsen som er på skolen og risikerer egen helse for at barna skal kunne være på skolen igjen.

Guri Melbys takkebrev kan jo tolkes til å være en slags oppmuntring til at man skal holde ut, håpe på fremtiden og at denne spesielle tiden med korona-pandemien en dag vil være over. Men når den er over, vil folk huske på alle de som stod på gulvet og gjorde vårt for Norge? Eller vil historiebøkene om året 2020 kun inneholde at det var skoleledelsen og lærere som gjorde all jobben?

Melby så ikke renholderne som ikke bare jobber dag lenger, men også kveld for å sørge for at alle overflater, pulter og stoler er rene. Hun ser ikke byggdrifterne som nå er oftere på jobb for å sørge for at skolen og alt det tekniske fungerer. Ei heller ser Melby fagarbeiderne og assistentene som har vakt ute i skolegården, som gir omsorg til et gråtende barn selv om de må holde en meters avstand.

Vi velger å tro at skolelederne og lærerne vet hvem de andre yrkesgruppene er og at de også ble like triste av å se at ikke alle fikk ros. For dere er jo et lag, og et lag har mange spillere med forskjellige evner. For at laget skal fungere må man støtte og heie på hverandre.

Vi i ungdomsutvalget i Fagforbundet Agder velger å håpe at alle vil bli husket fremover. At alle yrkesgruppene i skolen vil bli satt pris på av Stortinget og regjeringen. Og med det vil vi bare si tusen hjertelig takk til alle sammen som jobber i skolene våre og at vi er så stolte av at så mange av våre medlemmer representerer denne gruppen. Dere er viktige, dere blir sett og vi setter pris på dere.

Alt blir bra, ha håp.