Styreutviklingskurset "Godt fagforeningsarbeid"

I løpet av september har Fagforbundet Viken gjennomført flere styrekurs – «Godt fagforeningsarbeid» for fagforeningsstyrer ute i fagforeningen. Vi har møtt engasjerte og aktive styrer som det har vært morsomt å jobbe sammen med.

23.09.2020
Sist oppdatert: 23.09.2020

«Godt fagforeningsarbeid» er et prosesskurs, hvor styrene skal tilføres teoretisk kunnskap og lære å praktisere denne i sin egen hverdag.

Det er viktig at vi underveis benytter oss av den erfaringen og kompetansen som styrene alt har.

Vedtektene og Fagforbundets Prinsipp- og Handlingsprogram brukes aktivt gjennom hele kurset. Deltakerne slår selv slå opp i disse for å finne svar på arbeidsoppgavene.

Det er et mål at fagforenings styretskal bli vant til og trygge på å bruke Fagforbundets styringsdokumenter.

Mål med kurset:

• Et godt fungerende styre med de beste forutsetningene for å lede fagforeningen
  • Innsikt og kunnskap om Fagforbundets organisasjonsmodell og vedtekter

Fagforeningen har det overordnede politiske ansvaret i fagforeningen. Samhandling internt i styret og samhandling mellom fagforenings styret, yrkesseksjonsstyrene og de tillitsvalgte innenfor fagforeningens organisasjonsområde er avgjørende for at vi skal lykkes som organisasjon.

Temaer underveis i kurset er:

• Egen og andres rolle
  • Praktisk tilnærming
  • Motivasjon
  • Stø kurs – fullføre oppgaver
  • Samhandling
  • Påvirkningsarbeid og - arenaer
  • Fra vedtak til handling
  • Aktiv bruk av styringsdokumentene

Fagforeninger som har gjennomført til nå er:

Fagforbundet Lunner

Fagforbundet Drammen