Fagforbundet Viken er bekymret for kommuneøkonomien

Overføringene til kommunene i forslaget til statsbudsjett for 2021 gir ingen grunn til jubel. En vekst i kommunenes frie inntekter på 2 milliarder er historisk svakt. Det kommer til å påvirke kommunenes budsjettarbeid og kan gjøre innbyggerne mindre trygge

27.11.2020
Sist oppdatert: 02.12.2020

Bekymring for Kommuneøkonomien

Kommuner og fylkeskommuner er nå inne i perioden hvor det lages budsjett for 2021.På grunn av en grunnleggende svak kommuneøkonomi og økte utgifter i forbindelse med koronapandemien har fire av ti kommuner allerede gjennomført kutt eller vedtatt kutt i kommunale tjenester. Ytterligere fire av ti kommuner vurderer kutt. Konsekvensen er for noen at det skal reduseres årsverk innen ulike tjenesteområder.

At regjeringen har levert et statsbudsjett som svekker kommuneøkonomien, setter kommunepolitikerne i en vanskelig situasjon. Da er det avgjørende at våre lokale folkevalgte evner å tenke helhetlig i et langsiktig perspektiv og tilbyr innbyggerne trygghet også i turbulente tider. Kutt og konkurranseutsetting av kommunale tjenester er en særdeles dårlig idé i tida vi er inne i nå, men en enda dårligere idé på lang sikt.

Er det noe koronakrisa bør ha lært oss, er det at samfunnskritiske tjenester må eies og drives av fellesskapet. Det må også følge penger med til dette arbeidet.

- Vedtatt på Fagforbundet Vikens representantskapsmøte 18. november 2020.