Heltid nå!

Alle skal ha rett til hel stilling og fast ansettelse. Derfor arbeider Fagforbundet for å lovfeste retten til full stilling. Mange av Fagforbundets medlemmer jobber deltid. Flest deltidsstillinger finner vi i kommunesektoren. Dette gjelder særlig innen helse og omsorg, renhold og for ansatte i skole og skolefritidsordninger.

27.11.2020
Sist oppdatert: 02.12.2020

Det er absolutt flest kvinner som jobber deltid. Derfor er heltid også et likestillingsspørsmål, som både handler om økonomi og selvstendighet for kvinner. Flere politiske partier, arbeidsgiverorganisasjonene og fagforbund har heltidskultur som målsetting. Til tross for gode intensjoner og gode enkelttiltak, så er antallet med deltidsstilling omtrent det samme som det var for ti år siden.

Under korona pandemien så langt har vi sett verdien av hele stillinger, det skaper minst mulig skifte mellom avdelinger og ansatte på jakt etter vakter, som igjen kan medføre økt risiko for smitte og smittespredning.

I helse- og omsorgssektoren har kun en av tre som jobber turnus hel stilling. Fagforbundet mener at politisk vilje og mer kunnskap om de positive effektene må til. Hele stillinger gir kvalitet og kompetanse. Kommuner som har lykkes med å redusere deltidsbruken, har prioritert å skape en heltidskultur fordi de ser at det fungerer.

Fra 2014 har vi fått Arbeidsmiljøloven § 14-4 a. som gir deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden. Likevel ser vi liten endring på statistikken på makronivå. Av alle stillingene som ble utlyst for helsefagarbeidere siste året var kun 16 prosent heltid, mens 18 prosent av stillingene var under 20 prosent. Likestilling skal være et gjennomgående prinsipp, som sikrer alle like muligheter til arbeid, karriere og familieliv. Det er en menneskerett å ha mulighet til et godt arbeidsliv. Dette innebærer rett til hel og fast stilling.

Det å utvikle en heltidskultur er en av de største organisasjonsendringene kommunesektoren må igjennom for å kunne levere gode tjenester i framtida. Andelen av befolkningen i arbeidsfør alder er synkende, samtidig som andelen over 80 år med omsorgsbehov er økende. Skal vi opprettholde velferden må flere som i dag står helt eller delvis på utsiden inn i arbeidslivet, og vi må jobbe i hele stillinger. Endringsprosessen stiller store krav til både politikere, lederne, tillitsvalgte og verneombud som pådrivere og initiativtakere til arbeidet med å realisere heltidskultur. Samarbeid mellom partene i arbeidslivet er derfor essensielt for å lykkes med denne nødvendige endringen.

Vi krever jobb å leve med, en lønn å leve av, og en verdig pensjonisttilværelse – heltid nå!

Vedtatt i representantskapet, Fagforbundet Viken - 17.11.2020