De politiske partiene må avklare sitt syn på eventuell oppløsning av Viken

Regionreformen ble vedtatt av Stortingsflertallet i 2017. Til tross for at de politiske partiene utenom regjeringspartiene var imot tvangssammenslåing av fylker, ble altså Viken fylke en realitet fra 1.1.2020 - En region uten folkelig forankring, felles kultur eller identitet.

27.11.2020
Sist oppdatert: 27.11.2020

Reformen skulle føre til demokratisering og mange nye oppgaver for fylkeskommunene. Regjeringen har tydeligvis ombestemt seg, og nye oppgaver til fylkeskommunene har stort sett uteblitt. Vi må stille spørsmål om dette er blitt den demokratireformen som var en forutsetning for reformen.

Det er viktig at vi fortsatt har et regionalt nivå mellom kommuner og stat. Viken, slik den nå har blitt, er for stor i areal og folketall. Siden 2017 har tillitsvalgte og ansatte vært aktivt involvert i omorganiseringer og endringer. Dette er et arbeid som fremdeles pågår.

Flere politiske partier tar nå til orde for at de ønsker å reversere reformen og oppløse Viken fylke dersom det blir regjeringsskifte høsten 2021. Det ser ut til at dette også har stor oppslutning blant velgerne i Viken. Fagforbundet Viken ber de politiske partiene, både sentralt og regionalt, avklare sitt syn dette spørsmålet i god tid før stortingsvalget. Vi krever at en eventuell oppløsning, i motsetning til det som skjedde før vedtaket om etablering av Viken, konsekvensutredes snarest og at tillitsvalgte og ansatte får tid og ressurser til en eventuell ny omstillingsprosess fram mot oppløsning av Viken fylkeskommune.

Vedtatt av representantskapet, Fagforbundet Viken - 18.11.2020