Fagforbundet Osterøy - avd 277

I serien vår hvor vi presenterer de nesten 60 fagforeningene i Fagforbundet Vestland er vi i dag kommet til Fagforbundet Osterøy.

07.06.2020
Sist oppdatert: 07.06.2020

Fagforbundet Osterøy har avdelingsnummer 277 og er med det en ganske gammel fagforening. Forløperen til dagens forening ble stiftet like etter krigen og etter at Fagforbundet ble stiftet i 2003 så har de organisert medlemmer på øyen Osterøy innfor vårt organisasjonsområdet.

Osterøy kommune ble til ved kommunesammenslåingen i 1964 og etter intense diskusjoner ble det vedtatt at Lonevåg skulle bli administrasjonssenteret midt på 70 tallet. Og den dag i dag ligger rådhuset i Lonevåg. Kommunen har i dag litt i overkant av 8.000 innbyggere. Næringsgrunnlaget på Osterøy er småindustri og reiseliv. Blant annet blir den berømte Tyssetilhengeren laget på øyen. Ellers er kommunen nabokommune med Bergen og store deler av befolkningen pendler daglig til Bergen. Øyen er nå landfast etter de fikk bro på slutten av 90 tallet.

Selve øyen Osterøy er Norges største innlandsøy og de østre delene av øyen tilhører kommunen Vaksdal.

Fagforbundet Osterøy er en godt drevet fagforening og dagens styre nyter godt av kontinuerlig godt fagforeningsarbeid over mange år. Den største arbeidsgiveren er Osterøy kommune og her er Fagforbundet den desidert største arbeidstakerorganisasjonen. Vi har god organisasjonsgrad i kommunen. Fagforeningen organiserer også medlemmer i private barnehager, skoler og helse og omsorgsinstitusjoner samt ved den videregående skolen på Lonevåg.

Leder av fagforeningen er Ina Dorthea Olsen som trass sin unge alder er en erfaren tillitsvalgt. Hun var i flere perioder ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Hordaland. Hun har vært fagforeningsleder siden 2018 og har sittet i fagforeningstyret i mange år, blant annet som ungdomstillitsvalgt og opplæringsansvarlig.

Ina har med seg følgende personer i styret:

Leder

Vara

Anne May Edvardsdal

Hjelpepleier

Hovedtillitsvalgt i kommunen er Ingvild Sylta og hun er 100 prosent frikjøpt for å skjøtte vervet. Det er her som mange andre plasser en presset kommuneøkonomi som gjør at de tillitsvalgte stadig må være med på nedskjæringer og omstillinger. Ellers kampen for å få til hele faste stillinger også en kontinuerlig arbeidsoppgave for fagforeningen.

Fagforeningen har jobbet og jobber med å få på plass tillitsvalgte på alle arbeidsplasser. Dette er avgjørende for å få gjort en best mulig jobb for medlemmene. Det er den tillitsvalgte ute på arbeidsplassen som er vår viktigste verv og det er de som er fagforeningenes ører og øyner ute på arbeidsplassen, og som er det redskapet vi er nødt å ha på plass skal vi kunne fungere.

Av årlige arbeidsoppgaver så markeres forbundsukene både sommer og høst med arbeidsplassbesøk og utdeling av gaver og oppmerksomhet til medlemmene. Den årlige raspeballkvelden er et meget godt besøkt møte og en populær aktivitet. Her samles mange medlemmer til en blanding av sosial hygge og faglig påfyll fra fagforeningen.

Fagforeningen har også arrangert fjellturer i forbundsuken på lokale fjell på Osterøy. Et flott tiltak som også fremmer folkehelsen.