Fagforbundet Lærdal - avd 472

Da er turen på vår presentasjonsrunde av fagforeningene våre I Fagforbundet Vestland kommet til indre Sogn. Vi skal i dag til Lærdal kommune og besøke Fagforbundet Lærdal.

13.07.2020
Sist oppdatert: 13.07.2020

Fagforbundet Lærdal har avdelingsnummer 472 og fagforeningen ble stiftet i november 1975. Fagforeningen har litt over 250 medlemmer i sine rekker, og det er i Lærdal kommune nesten alle medlemmene arbeider. Fagforening har dog også medlemmer i kirken, energiverket og næringsutviklingsselskapet.

Lærdal kommune har 2126 innbyggere og ligger innerst i Lærdalsfjorden som er en fjordarm av Sognefjorden. Til tross for at vi befinner oss på Vestlandet er Lærdal en av de mest nedbørfattige stedene i Norge. Det er en jordbrukskommune og på grunn av sitt tørre klima var de tidlig ute med kunstig vanning her i Norge. Lærdalselven er en av de mest tradisjonsrike lakseelvene i Norge. På selve Lærsdalsøyri ligger Gamle Lærdalsøyri med mer enn 170 verneverdige bygninger fra 1700- og 1800 tallet. Lærdal sjukehus ligger i Lærdal og er en stor arbeidsgiver i kommunen.

Fagforeningslederen i Lærdal heter Jan Steinar Hole som også er hovedtillitsvalgt i kommunen. Han er en erfaren tillitsvalgt som har vært leder siden 2009 og hovedtillitsvalgt siden 1997. Med seg i styret har han følgende:

Leder

Vara

Jorun Hatlevoll

Vara

Det er en fin blanding av tillitsvalgte som har erfaring i mange år og helt nye tillitsvalgte i styret. De jobber med å få til et godt tilbud til medlemmene og å verve nye medlemmer. Ivaretagelse av medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår er også i Lærdal et viktig område.

Selv om Fagforbundet sine medlemmer på Lærdal sjukehus ikke er med i den lokale fagforeningen så må fagforeningen sammen med resten av lokalsamfunnet med jevne mellomrom slå ring om og kjempe for sykehuset sitt.