Våre fagligpolitiske kandidater: Håvard Engebretsen

(Foto: Oslo Arbeiderparti. )

Håvard Engebretsen stiller som bystyrekandidat for Arbeiderpartiet. Han forteller om sin bakgrunn fra fagbevegelsen, sin politiske hjertesak og ikke minst fisking. Bli litt bedre kjent med en av våre fagligpolitiske kandidater.

22.05.2019
Sist oppdatert: 22.05.2019

Fortell litt om deg selv?

Jeg er 51 år gift, to voksende barn, bor i et hus på Høybråten og er femte generasjon i denne boligen. Som yrke er jeg utdannet rørlegger og har min stilling i Oslo kommune i Vann- og avløpsetaten som avdelingsingeniør. Jeg har vært tillitsvalgt siden 1987 i Rørleggerens fagforening, Fellesforbundet til 1998 deretter tillitsvalgt/nestleder Vann og- avløpsetaten Fagforening i Fagforbundet fra 1998 til 2014. Fra 2014 ble jeg valg til nestleder i Fagforbundet Teknisk fagforening Oslo. Videre har jeg vært folkevalgt på bydel for Oslo Arbeiderpartiet fra 1999 til 2019. Mine interesser friluftsliv med gode treningsturer i skog og mark, fiske, kultur, idretten og frivilligheten.

Hvorfor har du lyst til å bli politiker?

Jeg har vært politiker i en stund, men brenner for å være med å påvirke og være med på noe som er større enn deg selv. Det å sikre best mulig tjenester til ansatte og byens innbyggere, uavhengig hvem du er og størrelsen på lommeboka. Og forhåpentlig kunne bidra med min kompetanse og bakgrunn i bystyret.

Hva er din hjertesak?

Jeg er brennende opptatt av et anstendig og inkluderende arbeidsliv, og ser dette i sammenheng med miljø, en enklere og grønnere hverdag.

Det å jobbe for arbeidsfolks rettigheter er verdivalget helt tydelig. Valget handler om hvilken retning samfunnet vårt skal ta. Det handler om trygghet for jobben, og trygghet på jobben. Arbeid er veien inn til fellesskap med gode kolleger der man får oppleve mestring og bruke sine talent, som er veien ut av fattigdom.

Hvorfor skal vi ta tilbake tjenestene?

Ressursene fellesskapet bruker skal gå til best mulig kvalitet på tjenestene kommunen har ansvaret for å levere og det skal ikke bruke anbudsprosesser hvor det konkurreres på ansattes lønn- og arbeidsvilkår er standarden.

Hva er det ikke så mange vet om deg?

Jeg håper at de fleste vet det meste, kan hende at de ikke vet at jeg er veldig opptatt av imitasjonsfiske i ferskvann og elver etter ørret. Det går ut på å fiske med det fisken spiser til en hver tid. Jeg fisker med flue og lager disse selv.

Hva er det beste med Oslo?

Oslo er en liten storby med alt det fører med seg av tilbud og under 20 minutter så er man i marka med veldig bra natur opplevelser og turterreng. Ikke alle hovedsteder har en lakseførende elv fra marka og gjennom sentrum.

Hvorfor er det viktige med fagpolitiske kandidater?

For å kunne fortsatt ha den velferdsstaten vi kjenner i dag som er opparbeidet og utviklet gjennom tre partsamarbeid og gjennom det fagligpolitiske samarbeidet.

Hvordan ender denne setningen: Hele og faste stillinger…………….

Skal være en rettighet.

Nevn en politisk helt?

Det er mange, men kommer ikke utenom Einar Gerhardsen som klarte å bygge landet etter andre verdenskrig og legge grunnlaget for den velferdsstaten vi har i dag. Jeg må også nevne Arbeidsmiljølovens far Torbjørn Berntsen.

Noe mer på hjertet?

Det å være fagorganisert har alltid vært en viktig del av det organiserte og anstendige arbeidsliv. Muligheten til å være med å bestemme over eget liv og arbeid gjennom å være fagorganisert er viktig. Til høsten er det kommune og fylkestingsvalg, det er viktig at alle bruker stemmeretten for å være med å bestemme for hvilket samfunn man ønsker.

Neste person ut er Stig Berntsen som er bystyrekandidat for partiet Rødt.