Våre fagligpolitiske kandidater: Iren Mari Luther

Iren Mari Luther stiller som bystyrekandidat for Oslo Arbeiderparti og er stolt tillitsvalgt i Fagforbundet. Hva er hjertesaken? Hvorfor startet hun med politikk? Hva liker hun best med Oslo? Bli litt bedre kjent med en av våre fagligpolitiske kandidater.

18.06.2019
Sist oppdatert: 25.06.2019

Fortell litt om deg selv?

51 år, bosatt i Vestre Aker bydel, født og oppvokst på Tofte i Hurum, som var et typisk industriarbeid samfunn som nok har preget meg. Faren min var tillitsvalgt for papirarbeiderforbundet, onkelen min var LO-sekretær. Jeg kommer fra et ordentlig arbeiderpartihjem. Jeg er utdannet sjukepleier og hjelpepleier, har videreutdanning i geriatri, palliasjon og ledelse, og vært tillitsvalgt i mange år, først i kommuneforbundet, deretter i Fagforbundet. Jeg er veldig glad i naturen, spesielt havet og fisking, i tillegg liker jeg å sy og selvsagt være sammen med familien min.

Hvorfor har du lyst til å bli politiker?

Jeg har drevet med politikk i mange år, faktisk ble jeg medlem av et politisk parti første gang når jeg var 13 år. Årsaken er å være med å påvirke i de sakene som står meg nær, og å bedre hverdagen for vanlige folk.

Hva er din hjertesak?

Offentlige tjenester i egenregi, både helse og oppvekst, og samferdsel. En annen hjertesak er rekruttering og at vi må bruke fagarbeiderens kompetanse, samtidig som vi trenger flere folk med høyere utdanning.

Hvorfor skal vi ta tilbake tjenestene?

Fordi de pengene vi bruker skal kun gå til gode velferdstjenester og ikke til overskudd til spekulanter og private som er mer opptatt av å ta ut fortjeneste enn å gi ansatte gode vilkår.

Hva er det ikke så mange vet om deg?

Jeg har spilt i amatørteater/revy, elsker det.

Hva er det beste med Oslo?

Oslo er en by med mye natur, både sjø og land. Det er gode kollektivtilbud, og har et mangfold av spennende innbyggere.

Hvorfor er det viktige med fagpolitiske kandidater?

Fordi vi har nær kontakt med arbeidsfolk og kunnskap om arbeidslivet og tjenestene som berører vanlige folk.

Hvordan ender denne setningen: Hele og faste stillinger…

skal være en selvfølge og normen.

Nevn en politisk helt?

Nelson Mandela.

Noe mer på hjertet?

Jeg mener at alle bør få like muligheter både når det gjelder utdanning og tjenester fra det offentlige.