Vi støtter de streikende i Foodora!

(Foto: Maren Oddvang)

Hele Fagforbundet Oslo står bak kravet om at det må inngås tariffavtale i Foodora øyeblikkelig.

29.08.2019
Sist oppdatert: 14.04.2021

Appell som 1.nestleder i Fagforbundet Oslo, Vidar Evje, holdt 28. august på Youngstorget.

Kamerater!

Vi står her samla i dag for å vise solidaritet med sykkelbudene i Foodora, og for å gi en kraftfull beskjed til arbeidsgiver om at hele LO står bak kravet om at det må inngås tariffavtale i Foodora umiddelbart!

Undertegnede representerer Fagforbundet Oslo. Vi organiserer hovedsakelig medlemmer i store virksomheter hvor det er en selvfølge at det er tariffavtale. Tryggheten i et regulert arbeidsliv, og en tariffavtale arbeidsgiver og tillitsvalgte kan forhandle om må være et minstekrav for alle arbeidstakere i Norge.

Det er bare noen få måneder siden vi hadde medlemmer ute i streik i den såkalte skjønnhetsbransjen, hvor vi hadde ansatte i en hudpleiesalong som sloss for tariffavtale. Den streiken vant fram ved at arbeidsgiver valgte å melde seg inn i NHO, men både medlemmene våre og Fagforbundet er takknemlige over at vi hadde kamerater i andre forbund som tro støttende til. Det skapte det nødvendige trøkket for at arbeidsgiver kom på bedre tanker.

Det er godt å se at vi i dag er samla på tvers av ulike forbund og fagforeninger. Solidaritet må aldri gå av moten! Neste gang kan det være at det er du som trenger å ha en samla fagbevegelse i ryggen.

Nå er det Foodora vi må rette oppmerksomheten mot. Sykkelbudene har jobba for å få på plass en tariffavtale siden 2016. Hvor vanskelig skal det egentlig være? Sjøl om arbeidsgiver har gitt uttrykk for at de ikke er motstander av tariffavtale, så er ikke troverdigheten spesielt høy etter at det ikke kom til noen løsning i meklingen før sommerferien. Mandag 19. august ble det endelig avklart at Foodora ikke ville etterkomme kravet om en tariffavtale for sykkelbudene, og streiken var et faktum.

Vi nærmer oss 150-årsjubileum for den første tariffavtalen i Norge. Det er dessverre sånn at kamper ikke vinnes én gang for alle, og vi må hele tiden kjempe for å beholde det vi tidligere har oppnådd.

Kjære sykkelbud i Foodora: Vit at dere har hele fagbevegelsen i ryggen i kampen deres for å få tariffavtale. Stå sammen og streik så lenge det er nødvendig. Ikke gi dere! Så lover vi å backe dere inntil ledelsen i Foodora kommer til fornuft.

Kampen fortsetter, kamerater!