Yrkesfaglæreren

Uten yrkesfaglæreren ingen yrkesfagelever. Bli bedre kjent med May Liv Sagen som ønsker å bidra positivt til faget sitt.

29.10.2019
Sist oppdatert: 30.10.2019

Hva er ditt yrke?

– Yrkesfaglærer Helse -og oppvekstfag (Bachelor Yrkesfaglærer) ved Nydalen videregående skole.

Hvordan starter din arbeidsdag?

– Noen ganger starter dagen i arbeidsrommet for å planlegge undervisning, møter, eller samtaler, noen ganger rett inn i undervisning.

Hva gjør en yrkesfaglærer?

– Jeg underviser i Helse -og oppvekstfag. Eller i sitt eget fagområde på, det er totalt 11 yrker. Tre av fagene er skolefag dvs. tre år er på skole. I de andre fagene blir man lærling.

Hva er din motivasjon?

– Det er spennende å bidra til at vi får gode fagarbeidere innenfor Helse – og oppvekstfagene. Jeg ønsker å utvikle og bidra positivt i faget mitt. Min fagutdanning er Barne -og ungdomsarbeider

Hvordan er kollegene dine?

– Flotte og engasjerte arbeidskollegaer!

Hvor lenge har du vært fagorganisert og hvorfor er det viktig?

– Jeg har vært organisert siden jeg begynte som assistent i barnehage i 1979, først i Barnehagepersonalets fagforening (Norsk Kommuneforbund). Det er viktig å være fagorganisert for å ivareta rettighetene man har som arbeidstaker, samtidig kunne være med på å påvirke arbeidslivet gjennom blant annet verv i foreningen.

Hva er det beste med Fagforbundet?

– Jeg var organisert i en kort periode i Utdanningsforbundet, men ønsker ikke å være i et fagforening som er rettet mot noen få profesjoner. Arbeidslivet er avhengig av alle arbeidstakere på alle nivåer!

Hvordan avslutter du arbeidsdagen?

– Etter undervisning ender jeg ofte opp på arbeidsrommet, er det noen andre arbeidskollegaer der blir det ofte oppsummering av dagen, store og små hendelser.