Glad for nei til SIAN på Deichmanske bibliotek

(Foto: Ottesen, Steinar)

Deichman bibliotek gjorde det eneste riktige, og snudde. Det blir nei til SIAN på Deichman. - Vi er veldig glad for dette, sier Toril Høimyr, som er leder av Deichmanklubben.

04.03.2020
Sist oppdatert: 06.03.2020

SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) sitt planlagte møte ved Deichman Majorstua har blitt avlyst. Det er hensynet til lånernes trygghet og generell sikkerhet som er grunnen ifølge en pressemelding.

Leder av Deichmanklubben, Toril Høimyr, var lettet i etterkant.

- Vi er selvfølgelig veldig glad for at dette møte ikke blir noe av. Vi mener at rasistiske organisasjoner som SIAN kan virke truende for både besøkende og ansatte, og har ingen plass på bibliotekene, sier Toril Høimyr.

Takker for støtten

Det blir ingen møte for SIAN i morgen på Deichman Majorstuen, men hva med fremover?

- Vi er klar over at det kanskje ikke er en klar hjemmel for biblioteksjefen for å si nei til denne typen møter. Men vi har sagt fra og kommer til å si fra igjen. Noen må gjøre det. Vi er også veldig glad for at Fagforbundet Oslo støtter oss 100 prosent. Det varmer etter et par tøffe dager, sier Toril Høimyr.

Fagforbundet Oslo tar avstand fra SIAN

Våre medlemmer skal slippe å forholde seg til rasister på jobb. Fagforbundet Oslo tar avstand fra den rasistiske organisasjonen SIAN og støtter Deichmanklubben fullt ut.

Mange brukere av biblioteket er muslimer, og altså tilhører gruppa med en religion som skal bekjempes av SIAN. Folk skal kjenne seg trygge på biblioteket. Biblioteket er ikke et sted for hatefulle ytringer. Ikke minst har vi medlemmer som er muslimer, og som opplever en stor utrygghet ved at organisasjoner som SIAN får bruke biblioteket til sine møter.

Det er ikke sensur å ikke legge til rette for hatytringer, det være seg på lukkede møter eller offentlige. Tvert imot handler mye av diskusjonen om ytringsfrihet akkurat nå om hvordan ytre høyre og ekstreme høyre bruker ytringsfriheten og offentlige arenaer til å skaffe seg selv legitimitet, og hvordan de bruker ordet sensur til å undergrave institusjoners og mediers rett til ikke å legge til rette for hatytringer.

Regionsmøte i 2019 vedtok denne uttalelsen enstemmig.

{insert_ep_object href="" description2="" description1="" imageId="74223" profileId="" templateName="image_center" type="imageTemplate"}