Trepartssamarbeid hjelper lærlingene

Opplæringskontoret for helse- og oppvekstfag i Oslo sendte ut over 200 søknader om læreplass til medlemsbedriftene denne uka. Det er ny rekord.

27.03.2020
Sist oppdatert: 14.04.2021

For et par dager siden kom det noen gode nyheter med tanke på fremtiden. Ifølge Opplæringskontoret for helse- og oppvekstfag ble det 25. mars sendt ut over 200 søknader om læreplass til medlemsbedriftene. Det var ny rekord.

– Fagforbundet Oslo applauderer alle parter og det gode samarbeidet. Det er flott med rekord og gode nyheter. Alle gjør det beste ut av situasjonen og bruker kreative løsninger for å få til en best mulig arbeidshverdag for lærlingene. Det jobbes godt for at alle skal få gjennomført fagprøven og det tenkes langsiktig på vegne av lærlingene, sier Helge Sporsheim.

Roser lærebedriftene

Leder av yrkesseksjon for helse og sosial i Fagforbundet Oslo har bare lovord om lærebedriftene.

– Jeg ønsker å rette en stor takk til lærebedriftene som legger ned en ekstra stor innsats i denne krevende situasjonen, sier Helge Sporsheim.

– Det kommer en tid etter korona og da trenger vi arbeidskraft. Lærlingene vil være helt sentrale på lang sikt. Ta vare på dem og gi dem gjerne en klapp på skuldra også, sier Sporsheim.

Trepartssamarbeid i praksis

Bakgrunnen for det gode trepartssamarbeidet er blant annet Yrkesopplæringsnemnda i Oslo. Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for å heve kvaliteten i hele fag- og yrkesopplæringen. Nemda skal ivareta skolens, elevenes og lærerens interesser i fag- og yrkesopplæringen. Det innebærer blant annet å godkjenne lærebedrifter og formidle lærlinger til bedriftene, i tillegg til utstedelse av fagbrev/svennebrev.

Yrkesopplæringsnemnda består av representanter fra arbeidstakersiden, arbeidsgiversiden og én representant fra elever/lærlinger.

Yrkesopplæringsnemda er trepartssamarbeid i praksis.

Les også